Succes med jobformidling

29. marts 2016  |  Nordjylland  |

85 nordjyske HK-medlemmer er kommet i arbejde med hjælp fra fagforeningen

Advokatsekretær Jannie Biermann (tv) og advokat Julia Jensen fandt hinanden i HK JobBørs.

Advokatsekretær Jannie Biermann fra Nørresundby nåede at være uden arbejde i to uger.

Blot to dage efter, at hun havde meldt sig ledig, henviste fagforeningen hende til et job. Efter yderligere to dage var hun til jobsamtale og en uge senere, sad hun bag sit nye skrivebord.
Jannie Biermann er en af knap 2.000 jobsøgende nordjyske HK-medlemmer, der har lagt cv ind hos HK Nordjyllands jobformidling ”HK JobBørs.”
Det er blandt disse cv’er, jobbørsen udvælger egnede kandidater, når en virksomhed henvender sig for at rekruttere nye HK-medarbejdere.
Siden starten i januar sidste år har HK JobBørs således hjulpet 85 nordjyske HK-medlemmer i arbejde og har modtaget godt et par hundrede jobordrer fra nordjyske virksomheder.
- Vi kender vores fag, ved hvad HK’erne laver og hvad medlemmerne kan. Derfor kan vi hurtigt og effektivt finde egnede kandidater til ledige stillinger inden for vores fagområder, fortæller formanden for HK Nordjylland Ivan Ziegler.
- Det er en fordel for virksomhederne, at vi ved, hvilke kvalifikationer der kræves, og selv hvis der er særlige krav og ønsker til en medarbejder, kan vi finde frem til egnede kandidater.
Det første leveår har HK JobBørs brugt til at gøre sig kendt, og de to HK-medarbejdere, der er fuldtidsbeskæftiget med jobformidlingen, har besøgt omkring 400 nordjyske virksomheder.
- Vi kan mærke, at vores jobformidling er blevet kendt blandt virksomhederne og får stadig flere henvendelser og jobordrer. Mange virksomheder fortæller, at de har hørt om vores jobbørs fra deres egne HK-medarbejdere eller kolleger i branchen, fortæller Ivan Ziegler.
Det er gratis for virksomhederne at benytte HK JobBørs og især har der været bud efter medarbejdere inden for traditionelle HK-områder som butik, kontor, sælgere og økonomimedarbejdere. Men også advokatsekretærer er efterspurgte.

Fandt advokatsekretær i jobbørsen
Da advokatfirmaet Kragbak & Olesen i Aalborg pludselig stod og manglede en sekretær, var det nærliggende at kontakte HK JobBørs.

- For os var det en god mulighed, fordi gængse ansættelsesprocedurer via jobannoncer tager tid. Og resulterer desuden i mange ansøgninger, som vi skal læse igennem, fortæller advokat Julia Jensen.

- Vi har som regel travlt og har ikke tid til læse hundredvis af ansøgninger, så det er absolut en fordel, at HK udvælger et antal egnede kandidater. Ansøgningerne er så at sige allerede sorteret, når vi får dem.

Advokatfirmaet bad HK JobBørs finde tre egnede kandidater til den ledige stilling.

- Det vigtigste for os er, at vi sparer tid til at rekruttere medarbejdere. At det er HK, som fagfolk, der har fundet kandidaterne, betragter vi desuden som et professionelt kvalitetsstempel, siger Julia Jensen.

Jobtilbud kom overraskende
For Jannie Biermann, der er uddannet advokatsekretær, men havde arbejdet uden for sit fag i nogle år, var det overraskende, at hun kom så hurtigt i arbejde. Virksomheden, hun tidligere var ansat i, gik konkurs og i den forbindelse oprettede hun cv hos HK JobBørs.

- Jeg ville gerne tilbage til mit fag, men havde ikke ventet, at det skulle ske gennem fagforeningen – og så hurtigt. Jeg troede, at jobnet.dk og de officielle kanaler var vejen. Det er en god medlemsservice, fortæller hun.

To gange har advokatfirmaet Kragbak & Olesen nu benyttet HK JobBørs, og det har ændret synet på HK.

- Som arbejdsgiver var vi pr. definition vant til at betragte fagforeningen HK som modspiller. Vi har i høj grad oplevet medspil omkring rekruttering til vores ledige stillinger, så det har klart ændret vores syn, siger advokat Julia Jensen, som også vil benytte HK JobBørs, når en plads som elev på kontoret senere skal besættes.

Læs mere om HK JobBørs

HK JobBørs er stedet, hvor arbejdsgivere og jobsøgende finder deres match. Med dybdegående kendskab til arbejdsgivernes ønsker og medlemmets kvalifikationer, kan vi nemlig formidle kontakt mellem de rette kandidater til ledige stillinger.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK