Dit fritvalgsbeløb er steget

31. marts 2016  |  HK Privat  |

Husk at tjekke din lønseddel for marts. I de fleste af HK/Privats overenskomster med fritvalgsordning er procentsatsen steget fra 1,7 til 2,0 procent.

OBS! Denne artikel har i forbindelse med udsendelsen af HK/Privats nyhedsbrev skabt lidt forvirring og er derfor blevet redigeret torsdag eftermiddag. Formuleringerne var upræcise, da det ikke er alle landsoverenskomster med fritvalgslønkonto, hvor procentsatsen er steget fra den 1. marts. Fx Boligselskabernes Landsforening, Danske Fysioterapeuter og Dansk Kiropraktorforening.

Du kan finde din overenskomst ved at logge på MitHK, hvor du finder overenskomsten i den blå boks på forsiden. Vi beklager de upræcise formuleringer.

Løn

Så er der måske flere penge til dig, hvis du er omfattet af en af HK/Privats overenskomster. Den 1. marts steg fritvalgsbeløbet fra 1,7 procent til 2,0 procent i de fleste af HK/Privats landsoverenskomster.

- Det er dine penge. Vi forhandler jo ikke direkte løn ved overenskomstforhandlingerne, men her er der tale om en lønstigning som vi forhandlede hjem ved de seneste forhandlinger. Og som du selv kan råde over, siger, siger Kim Jung Olsen, der er faglig chef i HK/Privat.

Stigningen er sidste etape af de forbedringer af fritvalgsordningen, som HK/Privat fik forhandlet på plads med arbejdsgiverne ved overenskomstforhandlingerne i 2014. Virksomheden skal indbetale 2 procent af den ferieberettigede løn, som stilles til rådighed for medarbejdernes frie valg, typisk til ekstra pension eller til ekstra ferietillæg i forbindelse med afholdelse af ferie. Beløbet er steget fra 1 til 2 procent over de seneste tre år.

Husk at tjekke din lønseddel
Langt de fleste af HK/Privats overenskomstdækkede medlemmer har en fritvalgsordning. Og i de fleste af de overenskomster er der altså tale om, at procentsatsen er steget pr. 1. marts. Men ikke alle. Du kan tjekke din egen overenskomst ved at logge ind på MitHK.

Som udgangspunkt er er der to muligheder: at få pengene udbetalt (nogen dog kun i forbindelse med afholdelse af feriedage) eller at sætte dem ind på sin pensionsordning.

- Det skulle meget gerne ske af sig selv, men sørg alligevel for at tjekke din lønseddel for marts. Hvis dit fritvalgsbeløb ikke er steget skal du i første omgang gå til lønkonkoret. Hjælper det ikke, så tag fat i din tillidsrepræsentant eller din lokale HK-afdeling, siger Kim Jung Olsen