Karierekampagnen skudt i gang i Aalborg

04. april 2016  |  HK Stat  |  Nordjylland  |

I dag begyndte HK Stats karrierekampagne med morgenmøde for en samling engagerede, nordjyske tillidsrepræsentanter. Det blev fastslået, at kompetenceudvikling er vigtigt for den enkelte og afgørende for de lokale arbejdspladser, men også medlemmernes udfordringer i form af manglende tid og resurser til uddannelse i en travl hverdag kom på bordet.

Forsvaret i Hjørring, Flådestation Frederikshavn og SOSU-Nord er nogle af de nordjyske arbejdspladser, der i de kommende dage får besøg af HK Stats landsdækkende karrierekampagne.

Mandag formiddag startede HK Stats karrierekampagne i Nordjylland med morgenmøde for de lokale tillidsrepræsentanter.

I den kommende måned besøger kampagnen cirka 60 statslige arbejdspladser og inviterer alle medlemmer til møder landet over. Formålet er at sætte fokus på karriere og uddannelse i et jobmarked, der hele tiden forandrer sig, lød det i velkomsten fra HK Stats formand Rita Bundgaard i Aalborg.

- De statslige arbejdspladser er ikke særligt stabile. Vi oplever den ene forandring efter den anden. Der er organisationsforandringer, sammenlægninger, flytninger og omorganiseringer. Og verden omkring os forandrer sig med hastige skridt, og alt det skal vi kunne favne som HK’ere, sagde Rita Bundgaard.

Styres fra København

Corina

- Mange af mine kolleger har svært ved at overskue et uddannelsesforløb fordi de har travlt med familie og børn, men vi har en enlig mor, der har taget en HD, så det kan godt lade sig gøre, siger Corina Busk Gregersen, der er tillidsrepræsentant på Institut for Energiteknik på Aalborg Universitet. Foto: Lars Horn.

Flere af de fremmødte tillidsrepræsentanter fortalte, at der er meget begrænsede resurser til at videre- eller efteruddanne sig på deres arbejdsplads, mens nogle oplevede, at det hele styres fra København, så der ikke er noget at gøre, selv om den lokale chef gerne vil støtte op om medarbejdernes kompetenceudvikling.

Andre fortalte om kolleger, der har svært ved at passe et uddannelsesforløb ind i en travl hverdag med stort arbejdspres, familie og fritid. Men det er vigtigt at følge med og gøre sig klar til fremtidens arbejdsmarked, sagde Mette Lyndgaard Pedersen, formand for HK Stat Nordjylland.

- Det er vigtigt for den enkelte at udvikle sine kompetencer, men det er også afgørende for vores arbejdspladser her i Nordjylland, at de sørger for at udvikle deres medarbejderes kompetencer, understregede Mette Lyndgaard Pedersen.

Arrangementer i alle landsdele

En del af tillidsrepræsentanterne fortalte dog også, at Karrierekampagnen kommer, netop som deres arbejdsplads har sat fokus på kompetenceudvikling blandt alle faggrupper. En af dem er Mette Huus Sørensen, der er tillidsrepræsentantsuppleant for det teknisk-naturvidenskabelige fakultet på Tech College Aalborg.

- Vi har et stort fokus på kompetenceudvikling nu, men mange kender ikke de muligheder, der er for at uddanne sig. Så det passer perfekt for os, at Karrierekampagnen lige kommer nu, sagde Mette Huus Sørensen.

I løbet af april inviterer HK Stat alle interesserede medlemmer til åbne møder. Mandag aften i Aalborg, på onsdag i Århus og de kommende uger i resten af landet.

Du kan stadig nå at melde dig til dit lokale arrangement – og læse mere på hk.dk/karrierekampagnen

Karrierekampagnen

få inspiration til din udvikling og karriere

Karrierekampagnen

Dine kompetencer - din fremtid

Læs publikationen

Dine kompetencer - din fremtid

Læs publikationen

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK