På jagt efter penge til uddannelse

06. april 2016  |  Nordjylland  |  HK Stat  |

- Spørg ledelsen hvor jeres uddannelsesmidler er, lød det, da HK Stat besøgte SOSU Nord i Aalborg. HK’ere på ti nordjyske statsarbejdspladser har haft besøg af HK Stats karrierekampagne.

- I skal på jeg efter jeres uddannelsesmidler, sagde HK Stat-formand Rita Bundgaard til HK'ere hos SOSU Nord i Aalborg.

- Hos os får alle afslag på kurser og uddannelse. Der er ingen penge, får vi hele tiden at vide.

Sådan lød det fra HK’erne på SOSU Nord, da HK Stat 5. april besøgte dem og kollegerne på VUC Nordjylland og HF i det nye fælles campus i Aalborg.

- Der findes penge til uddannelse, slog HK Stat-formand Rita Bundgaard fast.

- I overenskomsterne har vi sammen med arbejdsgiverne øremærket penge til kompetenceudvikling. Disse penge fordeles til arbejdspladserne i forhold til lønsummen, og ledelsen kan ikke alene råde over pengene eller lade dem gå ind i driften.

- Det lyder som om, I skal på jagt efter jeres uddannelsesmidler via samarbejdsudvalget, lød opfordringen fra HK Stats formand.

Besøget hos de tre uddannelsesinstitutioner i Aalborg var led i HK Stats karrierekampagne ”Dine kompetencer – din fremtid,” der gennem hele april måned sætter uddannelse på dagsordenen ved besøg på arbejdspladser over hele landet. Starten på kampagnen gik i Aalborg med et stort medlemsarrangement i HK-huset 4. april.

Statsansatte nordjyder fik inspiration til uddannelse

Statsansatte HK'ere var til workshop i Frederikshavn.

Ti nordjyske arbejdspladser fik besøg
HK-ansatte på ti nordjyske statsarbejdspladser fik besøg af HK Stats karrierekampagne med en times workshop om uddannelse.

Ud over de tre uddannelsesinstitutioner i Aalborg samledes et par hundrede HK’ere fra Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse, Forsvarsministeriets Personaletjeneste og Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse i Hjørring. Og i Frederikshavn havde et halvt hundrede HK-ansatte fra 1. Eskadre, Oplok, Maritim Overvågning og Søværnets skoler fundet sammen i en fælles workshop.

-Skriv gode argumenter for at uddanne sig, lød opfordringen til deltagere i workshop. Her i Hjørring, hvor et par hundrede ansatte fra forsvaret deltog.

I workshoppen blev deltagerne blandt andet bedt om at finde og prioritere gode argumenter for at uddanne sig. Desuden skulle de finde budskaber til ledelsen, om hvad den kan gøre for at styrke kompetenceudviklingen.

- Hvordan kan du selv argumentere overfor ledelsen om, at du skal uddannes, udfordrede HK Stats uddannelseskonsulent Anders Bojesen, der ledte arbejdet i workshoppen.

- Jeg har forsøgt at få lavet en uddannelsesstrategi og havde på forhånd undersøgt, hvad det er for kompetencer der fremover bliver behov for, fortalte en deltager.

- Der er alt at vinde og intet at tabe ved at uddanne sig, rundede HK Stats formand Rita Bundgaard af.

- Uddannelse betyder, at man bevæger sig, får ny viden, udvikler sig, skaber arbejdsglæde, kan tage nye opgaver og får nye jobmuligheder. Når du uddanner dig, tager du selv hovedrollen, sagde hun og opfordrede til at bruge HK Stats karrieretelefon til at afklare spørgsmål om uddannelse.

LÆS MERE OM KARRIEREKAMPAGNEN

Karrierekampagnen

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK