Ring til fagforeningen

Mandag Lukket
Tirsdag 8.00-17.00
Onsdag 8.00-17.00

Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive til os

Oplever du tekniske problemer med hjemmesiden ring: 4437 1563 - åben: 6.00-24.00

Ring til HK Privat lørdag den 11. april

Vi er klar til at svare på spørgsmål om overenskomstforhandlingerne 2020 og coronavirus i relation til dit arbejdsliv. Ring til os lørdag den 11. april mellem kl. 10.00 og 12.00.

Telefon: 7011 4545

Flygtningebørn presser den kommunale tandpleje

06. april 2016  |  HK Kommunal  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Mange kommuner oplever, at de mange nytilkomne flygtningebørn udfordrer de kommunale tandklinikkers økonomi.

Flere flygtningebørn med større behandlingsbehov dræner den kommunale tandpleje for penge. Det viser en rundspørge Tandlægebladet har gennemført blandt alle landets overtandlæger, hvoraf mere end halvdelen har svaret.

Halvdelen svarer, at antallet af flygtningebørn nu er så stor, at det har betydning for tandplejens økonomiske ressourcer. Især øgede udgifter til tolke, narkose og behandlertid, presser økonomien. En af de byer, der mærker til problemstillingen er Esbjerg Kommune, der modtog 147 flygtningebørn i 2015.

Kræver flere midler

Overtandlæge Hanne Årskjær fra Esbjerg Kommune, forklarer til Tandlægebladet, at flygtningebørnene har et stort behandlingsbehov og derfor er ekstra dyre. Derfor håber hun, at tandplejen får mulighed for at søge kommunen om flere midler senere på året. Og det er hun ikke ene om. Over 60 pct. i rundspørgen svarer, at de planlægger at søge om en øget bevilling eller allerede har gjort det. En af dem, som allerede har søgt om flere midler og fået dem, er tandplejen i Hillerød.

- Jeg har arbejdet ud fra en estimeret gennemsnitspris og så ganget med en faktor 4. Vi har fået en tandlæge to dage om ugen, men jeg ved ikke, om det er nok. Jeg regnede med, at vi ville få 100 flygtningebørn i år, men vi har allerede fået 79 børn. Så det er svært at vurdere, og det hele er så nyt, forklarer overtandlæge Kathrine Nørgaard til Tandlægebladet.

Sundhed og tandklinik

Problemer med login?