Man bliver så glad inden i af viden

07. april 2016  |  HK Stat  |  Nordjylland  |

Karrierekampagnen i Hjørring

Området omkring de 600 arbejdspladser på den gamle kaserne i Hjørring blev den 1. april åbnet op, så porten ikke længere bliver lukket om natten. Ledelsen kunne også godt være mere åben i sin tilgang til HK’ernes efter- og videreuddannelse, mener Stine Hartmann Schøn, der er tillidsrepræsentant i Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse. Foto: Frank B. Schmidt.

De ansatte i Forsvarsministeriets styrelser i Hjørring og på Flådestation Frederikshavn havde masser af gode ideer til at fremme uddannelse og kompetenceudvikling, da Karrierekampagnen kom forbi.

'Man bliver så glad inden i af viden/læring'. Sådan skrev en af deltagerne i Hjørring på en post it-seddel, da ‪‎Karrierekampagnen‬‬‬‬ i denne uge kom forbi den gamle kaserne i Hjørring.

På vejen rundt til 60 statslige arbejdspladser besøgte HK Stat tirsdag Hjørring Kaserne og Flådestation Frederikshavn for at sætte fokus på uddannelse og høre medlemmernes fortællinger.

I løbet af 58 minutters workshop blev deltagerne blandt andet bedt om at finde og rangliste gode argumenter for at uddanne sig. Og kollegerne gav hinanden og deres arbejdsplads gode råd til, hvordan de sammen kan sætte kompetenceudvikling på dagsordenen.

- Man bliver aldrig for gammel til at uddanne sig, pointerede en af deltagerne.

- Det giver noget til fællesskabet, lød det fra en anden.

En af deltagerne i Hjørring var Maria Hansen, der er sagsbehandler i rejsesektionen under Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse. Siden hun blev udlært i 2012 har hun både taget en LEAN-uddannelse, et videre LEAN-forløb og er nu i gang med en akademiuddannelse i økonomi- og ressourcestyring på EUC-Nord i Hjørring.

- Jeg synes, det er utroligt vigtigt at udvikle sig fagligt, og samtidig giver min uddannelse mig en personlig udvikling. Jeg er nok ikke så god til at lave det samme hele tiden, så jeg er meget glad for de nye spændende muligheder, mine kurser og uddannelse giver, siger Maria Hansen.

Direktør: Gode muligheder for at flytte rundt

Ved et tilfælde var direktøren for Forsvarsministeriets Personalestyrelse, Laila Reenberg, i Hjørring, og hun opfordrede HK’erne til at uddanne sig og prøve nye muligheder.

- Kompetenceudvikling er super vigtig, for at I kan bevare og gerne forøge jeres værdi på arbejdsmarkedet. Heldigvis er der med de mange arbejdspladser et stærkt fagligt miljø her i Hjørring, og der er gode muligheder for at flytte rundt og prøve nye job. Både inden for den snævre "familie" på Forsvarsministeriets område – eller i den udvidede "familie", på hele det statslige område, sagde Laila Reenberg med henvisning til blandt andet de 226 nye job, som Statens Administration skal flytte til Hjørring Kaserne, og hvor omkring 70 nyansatte allerede er startet.

TR: Snævert fokus på nuværende opgaver

For tillidsrepræsentant for de omkring 125 HK-ansatte i Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse på den gamle kaserne i Hjørring, Stine Hartmann Schøn, er kompetenceudvikling en af mærkesagerne, men det er ikke altid let at få lov.

- Vi oplever nogle gange en stram tolkning, hvor kolleger får afslag på ønsker om videreuddannelse, fordi ledelsen ikke mener, at det passer lige præcis til det behov, arbejdspladsen har lige nu. Der er snævert fokus på de nuværende opgaver og ikke altid øje på, hvor vi skal hen, siger hun.

Formand for HK Stat Rita Bundgaard rundede arrangementet af og takkede for de mange ideer og tanker, som HK Stat tager med videre, ligesom hun opfordrede ledelse og tillidsrepræsentanter til at fortsætte dialogen ud fra personalets mange gode input.

Kommer HK’erne bag i køen i forhold til det militære personale?

Også på Flådestation Frederikshavn var der gang i debatten om kompetenceudvikling. Her diskuterede deltagerne i workshoppen blandt andet en oplevelse af, at HK’erne nogle gange kommer bag i køen i forhold til det militære personale, når pengene til uddannelse skal fordeles.

- Er det de militære, der har første prioritet, spurgte en af deltagerne.

- Jeg er meget åben for efter- og videreuddannelse, men jeg ved ikke rigtigt hvordan, sagde en anden.

Næstformand i HK Stat Peter Raben rundede besøget i Frederikshavn af med en opfordring til at læse mere på www.hk.dk/karrierekampagnen og ringe til HK’s karrieretelefon

I løbet af tirsdagen besøgte Karrierekampagnen også SOSU Nord og VUC/HF.

HK’erne i Hjørring og Frederikshavn om uddannelse og kompetenceudvikling:

- Det kan give nye opgaver og øget arbejdsglæde
- Man får en større viden, man kan bruge i dagligdagen, og nye værktøjer
- Du får flere muligheder
- Vi skal være bedre til positivt at italesætte kompetenceudvikling og dens virkning
- Det er spændende og vil flytte grænser
- Man vil stå stærkere
- Man bliver så glad inden i af viden/læring

HK'ernes gode råd til arbejdsgiverne:
- Giv arbejdstid til efter- og videreuddannelse
- Skab bedre trivsel i hverdagen, så der findes overskud til videreudvikling
- Mere synlighed - mere fokus på det administrative personale - at det kan være godt for firmaet også at støtte HK'erne til videreuddannelse og efteruddannelse