Cheferne efterlyser mere power hos HK'erne

11. april 2016  |  Østjylland  |  HK Stat  |

HK’erne er dygtige, men de bliver lidt for ofte de pæne piger i klassen, og det er en skam, lyder det fra flere chefer.

HK Stats karrierekampagne

HK’erne er dygtige til deres arbejde, men de skal blive bedre til at tage uddannelse, mener flere chefer.

Kompetente medarbejdere, der har styr på tingene og får arbejdet gjort. Sådan lyder beskrivelsen af HK’erne, når man spørger den lille gruppe af ledere på statslige arbejdspladser, der var inviteret med til frokost, da HK Stat holdt karrierekampagne i Østjylland.

Frokosten handlede om at tale kompetenceudvikling af HK’ere.

- Det er rigtig vigtigt, at også HK’erne kræver deres uddannelse. For selvfølgelig skal de også have opdateret deres kompetencer, lige som alle andre medarbejdergrupper på arbejdspladsen, lyder det fra Malene Balzer, driftschef hos Retten i Aarhus.

Rundt om bordet bliver der nikket, hvilket får HK Stat Østjylland til at spørge, hvorfor, der så er så mange medlemmer, der ikke har været på kompetencegivende uddannelse i mange år. En undersøgelse fra HK Stat viser, at 9 ud af 10 medlemmer ikke er i gang med en kompetencegivende uddannelse og kun 12 procent forventer at tage sådan en uddannelse inden for det næste år.

- Hos os sørger vi for, at HK’erne kommer på uddannelse løbende. For nogle år siden kørte vi en turnus-ordning, hvor de dækkede hinanden anden ind på arbejdsopgaver, mens de på skift var på skolebænken. Det fungerede rigtig godt. Og så accepterer vi, at man kan tage pauser i sit liv, når det handler om uddannelse. Eksempelvis vælger nogle en pause, mens deres børn er helt små, men så kommer de stærkt igen, når børnene er blevet store, fortæller leder af Erhvervsstyrelsen i Silkeborg, Preben Gregersen.

En løftet pegefinger

HK Stats karrierekampagne

Mange HK’ere ved godt, at uddannelse giver dem nye muligheder på jobbet. Det kom blandt andet frem, da HK Stat besøgte flere arbejdspladser.

Selv om det går godt på uddannelses-fronten hos ham, så løfter han alligevel pegefingeren overfor HK’erne.

- Vores HK’ere kalder jeg karriere-HK’ere. Derfor har de også meget ansvar og forskellige opgaver. Nogle af de HK’ere, jeg har mødt, eller har haft til ansættelsessamtaler gennem årene, har ikke virket ambitiøse rent fagligt. Men spændende opgaver falder ikke bare ned på et skrivebord. Man kan også møde en holdning om, at uddannelse ikke er noget for dem. Sådan nogle HK’ere kan vi ikke bruge, siger han.

Malene Balzer er selv HK’er og hun kan godt genkende billedet af ’de pæne piger’.

- Der er brug for mere ’power’ i HK’gruppen. Det er som om, at de dukker sig, når andre personalegrupper med længere uddannelser, kommer forbi dem. Ved domstolene er der et meget klart hierarki, men selv om HK’erne ikke har en akademisk uddannelse, kan vi ikke undvære dem. Derfor har de kun grund til at rette ryggen og jeg vil opfordre dem til at tage uddannelse også ud over de faglige kurser, der udbydes internt. Eksempelvis akademiuddannelserne. I dag er det alt for let at feje dem af vejen, fordi AC’erne er bedre til at kræve og synliggøre deres behov for uddannelse og det er en skam, siger hun.

HK'ere er de bedste til HK-jobs

HK Stats karrierekampagne

I forbindelse med HK Stats Karrierekampagne var der Åbent Hus hos HK i Brabrand. Her kunne deltagerne både møde uddannelsesinstitutioner og HK’ere, der har været på uddannelse.

15 ledere fra statslige arbejdspladser var inviteret med til frokosten og alle var meget interesseret i at samarbejde med HK Stat Østjylland, om at løfte HK’ernes kompetencer. Økonomi blev nævnt som en af de helt store udfordringer og derfor blev der talt en del om kompetencefondene. Men flere chefer gav klart udtryk for, at HK’erne både kan få del i mere uddannelse og få nye opgaver, hvis de selv gør en indsats.

- Man hører af og til HK’ere tale om, at AC’erne tager deres jobs. Hos Erhvervsstyrelsen i Silkeborg, ansætter vi HK’ere til HK-jobs. Det er de nemlig bedst til. Men de kommer altså kun i betragtning til et job, hvis de brænder for deres opgaver og vil påtage sig det ansvar, der følger med. Man kan være nok så flink og rar. Men realiteten er, at de, der kun gør det, de bliver bedt om og som synes, at den kontoruddannelse, de fik for 20 år siden er god nok, de bliver ikke ansat, siger Preben Gregersen.

Hør sekretariatsmedarbejder hos Styrelsen for IT og Læring, Mette Enemark Lundtofte fortælle, hvordan hun og hendes kollegaer henter opgaver hos deres akademiske kollegaer.

Stat Efteruddannelse Job og uddannelse Karriere Karrierekampagnen Karriereudvikling Uddannelse Udvikling

i HK Østjylland

Se hvad der sker

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK