Få styr på 11 timers-reglen med et stykke pap

12. april 2016  |  HK it, medie & industri  |  Rani Bech

To papcirkler oven på hinanden er nogle gange det eneste, der skal til for, at du husker at holde 11 timer fri mellem arbejdsdagene

Skive

Skiven viser både, hvor lang en arbejdsdag må være og, hvor mange timers hvile, der skal være mellem, at man får fri og indtil, man møder ind igen.

Ind i mellem er der noget, der lige skal være færdigt eller noget, der lige trækker ud. Og så hænder det, at 11-timers reglen overskrides. HK it, medie & industri Hovedstaden har lavet et lille værktøj til at gøre opmærksom på reglen.

De fleste kender godt reglen om, at der skal være mindst 11 timer, fra man får fri og indtil, man igen møder på arbejde.

Alligevel er det der med at holde styr på arbejdstiden et stigende problem. Det oplever blandt andre tillidsrepræsentant hos Novo Nordisk Elisabeth Dahl Christensen:

- Arbejdstiden er konstant under pres. Det er noget, vi tillidsrepræsentanter på tværs af brancher og virksomheder taler meget med hinanden om, når vi mødes i forskellige sammenhænge i HK, siger hun.

Det er ifølge hende en problematik, der lige så ofte opstår ved det planlagte arbejde, som når det af pludseligt opståede årsager bliver nødvendigt at kalde en medarbejder ind uden for normal arbejdstid.

- Når vi hører om det fra kollegerne, så er det, fordi det er et reelt problem. Kollegerne i 3F havde en drejeskive, som gjorde det nemt og hurtigt at aflæse start- og sluttid på arbejdstiden under overholdelse af 11 timers-reglen. Og sådan en ville vi også gerne have til HK’erne, for den kan meget mere end bare drejes på, siger Elisabeth Dahl Christensen og uddyber papskivens ekstra fordele.

Gå hjem efter 13 timer

- Så svært er det jo heller ikke at regne ud, at hvis man har arbejdet til klokken 23, så skal man tidligst møde ind igen klokken 10.00. Det svære består i at håndhæve reglen. Og skiven gør det lettere for en selv at huske reglen – og så kan man jo også lige lægge den et sted, så man er sikker på, at chefen ser den, hvis han eller hun har lidt svært ved at huske reglen, siger hun.

Ved særlig lejligheder kan det også let ske, at reglen glemmes.

- Hvis man for eksempel skal på forretningsrejse inden for landets grænser, gælder reglen stadig. Hvis man har været i udlandet, skal man have 11 timers hvile, fra man kommer hjem og indtil, man igen møder ind på arbejde, siger Elisabeth Dahl Christensen.

Hvilepausen på 11 timer i døgnet efterlader 13 timer tilbage af døgnet. Det er også fremhævet på papskiven.

- Det er en rigtig god påmindelse, som er mindst lige så vigtig. For det handler ikke kun om, at man skal have mulighed for at hvile ud mellem arbejdsdagene. En arbejdsdag bør ikke være over 13 timer. Så skiven er også god til at vise, hvornår man bør gå hjem – og altså ikke kun, hvornår man skal møde i morgen, siger tillidsrepræsentanten.

Papskiven fås snart hos din arbejdsmiljørepræsentant eller tillidsrepræsentant – har du ikke sådan en, kan du få den i HK it, medie & industri Hovedstaden.

Arbejdstid