HK/Privat og PROSA lander fælles overenskomst med indisk IT-gigant

12. april 2016  |  Samdata  |  HK Privat

Den nye it-overenskomst med indiske Tech Mahindra sikrer de danske it-ansatte og de indiske kolleger, som udstationeres i Danmark, samme løn- og arbejdsvilkår.

Ung mands hænder på et tastatur

HK/Privat og PROSA har en ny fælles overenskomst på plads med den indiske it-virksomhed Tech Mahindra, der har mere end 100.000 medarbejdere i 50 lande verden over, deriblandt alle de skandinaviske.

- Det er vores erklærede mål at overenskomstdække de private IT-virksomheder én efter én. Derfor er det noget af et scoop at få en overenskomst med Tech Mahindra. Ikke mindst fordi, mange it-firmaer outsourcer opgaver til Tech Mahindra, siger Kim Bonde Nielsen, faglig sekretær i HK/Privat.

Tech Mahindra har i flere år samarbejdet med det danske it-selskab KMD, som de blandt andet overtog en afdeling med cirka 60 medarbejdere fra i efteråret 2015.

Sikkerhed mod dumping

Overenskomsten sikrer medarbejderne i Danmark ordnede forhold. Overenskomsten dækker alle undtaget den øverste ledelse i København og Odense.
Samtidig giver aftalen banebrydende sikkerhed mod dumpingforhold for både medarbejdere i Danmark og dem, der bliver udstationeret hertil fra en af virksomhedens lokationer.

- Udstationerede medarbejdere skal have løn og ansættelsesvilkår, der som minimum er på niveau med kollegerne i Danmark. Tillidsrepræsentanterne har ret til at repræsentere de udstationerede og skal orienteres om ansættelser og fyringer. Alt i alt giver det medarbejderne solide forhold, siger Kim Bonde Nielsen.

Derudover har vi sikret forbedrede vilkår til uddannelse og efteruddannelse, der bl.a. sikre fuld løndækning ved selvvalgt uddannelse. Aftaler der skal medvirke til at sikre virksomhedens konkurrenceevne ved at fastholde og udvikle medarbejdernes kompetencer.

Det er ikke første gang, HK/Privat og PROSA sikrer en fælles overenskomst med en multinational IT-virksomhed. I sommeren 2014 lykkedes det at få en overenskomst med det canadiske firma CGI, som på verdensplan har 68.000 medarbejdere i 40 lande.

Gode erfaringer med samarbejdet

- Det fælles forberedende arbejde er godt sammentømret, og det giver mulighed for at bruge erfaringerne målrettet mod nye aftaler til gavn for medlemmerne. Tech Mahindra-overenskomsten sikrer medlemmerne gode og trygge vilkår for fremtiden, siger John Jørgensen, faglig konsulent i PROSA.

Hos Tech Mahindra er der altid indisk arbejdskraft på holdet. HK/Privat og PROSA har derfor haft fokus på, at få sammenspillet til at blive så godt som muligt.

- Vi har arbejdet målrettet for at inkludere de udenlandske kolleger frem for at gøre det til ”os og dem”. Det er vigtigt at få samspillet til at fungere, og det gør det bedst, når vilkårene er ens. Derfor har det været et klart ønske fra HK/Privat og vores side, at aftalen dækkede både danske og indiske medarbejdere, siger John Jørgensen.

Overenskomst

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK