Mette vil ud over rampen

12. april 2016  |  Nordjylland  |

Synlighed, indflydelse og gennemslagskraft er nøgleord for HK Nordjyllands nye formand.

- Det skal være svært at komme uden om os og vi skal søge indflydelse, hvor vi kan, siger HK Nordjyllands nye formand Mette Lyndgaard Pedersen.

HK er et stærkt fællesskab, der sikrer medlemmerne rettigheder i arbejdslivet. Og den fortælling vil Mette Lyndgaard Pedersen gerne bidrage til bliver fortalt – endnu stærkere.

Efter to år i førersædet hos HK Nordjyllands statssektor blev hun på fagforeningens repræsentantskabsgeneralforsamling 7. april valgt som nye fællesformand.

Nu har hun indtaget formandskontoret i HK-huset i Aalborg, og en af de allerførste opgaver er at skabe sig overblik over de mange opgaver, hun overtager. Men retningen for arbejdet står lysende klar for hende:

HK Nordjylland skal være en synlig, mere toneangivende og gennemslagskraftig fagforening!

Derfor er det hendes ambition at komme ud over rampen til fagforeningens godt 26.000 medlemmer, til med- og modspillere i det faglige arbejde og ikke mindst til den nordjyske offentlighed for at sætte dagsorden:

- Jeg vil tale HK’ernes sag alle de steder, jeg kan komme af sted med det. Og jeg vil arbejde for at åbne døre til relevante samarbejdspartnere. Vi skal være synlige som den store nordjyske fagforening, vi er. Det skal være svært at komme uden om os og vi skal søge indflydelse, hvor vi kan.

Fortjent til respekt
Det er imidlertid medlemmerne, der sikrer succesen og fagforeningen skal gøre sig fortjent til autoritet, understreger Mette Lyndgaard Pedersen og peger på HK’s faldende medlemstal.

HK og de øvrige LO-fagforeninger taber netop i disse år medlemmer til de såkaldt ”gule” organisationer, der slår sig op som billige alternativer til den etablerede fagbevægelse.

- Det er HK og de øvrige rigtige fagforeninger, der skaber resultater for medlemmerne. Det er os, der forhandler overenskomsterne med løn- og arbejdsforhold og andre goder, som fx pension, feriefridage, uddannelse og barsel. Det er også os, der gennem netværket af tillidsvalgte på arbejdspladserne laver aftaler og løser problemer i dagligdagen, siger Mette Lyndgaard Pedersen.

Trods det, er der alligevel nogle, der vælger fagforeningen fra, konstaterer hun.

- Undersøgelser, som arbejdsmarkedsforskere på Aalborg Universitet har lavet, viser, at holdningen om, at det er nødvendigt at organisere sig stadig er utrolig stærk. Udfordringen er derfor at vise, at overenskomst-fagforeningen er det rigtige sted at organisere sig; ikke for fagforeningens skyld, men for medlemmernes egen.

Fællesskabet er vigtigt
For Mette Lyndgaard Pedersen er selve ideen om fællesskab vigtig. Men den har også en helt håndgribelig betydning:

- Det er jo fællesskabet, der giver styrke til at skabe de gode resultater, når vi forhandler. Og gode resultater skaber gode arbejdsliv. Det opnår vi kun gennem den styrke og gennemslagskraft, som fællesskabet giver. Og det skal vi fortælle helt tydeligt.

- For nylig hørte jeg en ung kvinde sige, at hun var træt af ”tvangsfællesskab.” Det provokerer mig og gør mig ked af det, fortæller Mette Lyndgaard Pedersen.

- Det er ikke en tvang for nogen at være medlem af HK eller andre fagforeninger. Men fællesskabet i fagforeningen er en forudsætning for, at den enkelte har goder, rettigheder og ordnede forhold på arbejdspladsen. Det er den forståelse, jeg gerne vil bidrage til breder sig.

Det faglige fællesskab er en forudsætning for frihed, understreger Mette Lyndgaard Pedersen.

- Fællesskabet er bundet sammen af solidaritet.  At vi bekymrer os om hinanden. Men desværre er ”solidaritet” næsten blevet er fy-ord i dag. Jeg vil rigtig gerne være med til at gøre det moderne igen at tale om – og vise – solidaritet, både med hinanden i fagforeningen og udadtil. For vi skal selvfølgelig ikke lukke os om os selv eller være os selv nok, slår hun fast.

Som formand for HK Nordjyllands statssektor stod Mette Lyndgaard Pedersen i spidsen for en lang række lokale LO- og FTF-fagforeninger, da knuder i samarbejdet mellem ansatte og ledelse på et af landsdelens statslige uddannelsessteder skulle løses op. Det gav hende gode erfaringer.

- Erfaringerne med at samle samarbejdspartnere i fælles forståelse, og med at gå i kødet på modparter, der ikke nødvendigvis mener det samme som os, skal bruges til at give HK Nordjylland nødvendig gennemslagskraft. Det arbejde glæder jeg mig rigtig meget til, siger Mette Lyndgaard Pedersen.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK