Kontoransatte udskyder pensionen

13. april 2016  |  HK Kommunal  |

De seneste fem år har kontoransatte udskudt pensionen med 6 måneder. Undersøgelse viser samtidigt, at 7 ud af 10 kontoransatte under 45 år vil forlænge arbejdslivet.

En ny opgørelse fra pensionsselskabet PKA, vi ser at kontoransatte bliver længere tid på arbejdsmarkedet. I 2011 gik kontoransatte i gennemsnit på pension, da de var 64 år og 2 måneder, mens de i 2015 gik på pension, når de var 64 år og 8 måneder. Dermed har kontoransatte udskudt pensionen med 6 måneder over de seneste fem år.

Medlemschef i PKA, Britt Brandum, er glad for udviklingen, fordi kontoransatte bliver ældre og ældre og derfor skal have pensionen til at strække over flere år.

- Vi fortæller medlemmer, at én måde at sikre tilstrækkelig pension til et langt liv er at arbejde længere, og derved spare mere op til pension. Så det er positivt, at der på få år er sket så markant en udvikling i pensionstidspunktet, siger Britt Brandum.

Unge vil udskyde pensionen

Tendensen med at udskyde pensionen tyder på at fortsætte fremover. En undersøgelse fra PKA viser, at kontoransatte under 45 år vil forlænge arbejdslivet; 69 pct. svarer, at de enten vil blive flere år på jobbet eller overveje det.

- Jeg tror, vi er vidne til en ny generation, der i højere grad end tidligere tager ansvar for egen økonomi og pension. De vil ikke være afhængige af sin ægtefælle eller offentlige ydelser for at sikre sig en økonomisk tryg alderdom. Derfor vil de arbejde flere år og spare mere op, siger Britt Brandum.

Anders Drejer, professor ved Aalborg Universitet, er enig i, at den unge generation er bevidst om, at de aktivt må tage stilling, hvis de vil have en økonomisk sikker alderdom:

- Unge i dag tager generelt mere ansvar for økonomi og pension, end deres forældre gjorde det. Det bliver de også nødt til med en folkepensionsalder, der gradvist vil blive hævet i fremtiden. Det er meget fornuftigt, siger Anders Drejer.

Pension