Lægesekretærer kæmper med unødvendige dokumentationskrav

13. april 2016  |  HK Kommunal  |  DL  |

En ny undersøgelse viser, at 9 ud af 10 lægesekretærer mener, at den tid, der bruges på registrering er øget de sidste to år. Samtidig peger de på, at hele 30 procent af dokumentationskravene er unødvendige.

Krav til dokumentation og registrering bliver ofte omtalt som en af de helt store tidsrøvere for sundhedspersonalet i den offentlige sektor. Alligevel viser undersøgelser, at dokumentationskravene stiger og lægger beslag på en stadig større del af de hospitalsansattes arbejdstid. HK Kommunal har i samarbejde med OAO (Offentligt ansattes organisation) undersøgt lægesekretærers forhold til registrering og dokumentation. Undersøgelsen viser, at 9 ud af 10 vurderer, at den tid de bruger på at registrere og dokumentere er steget over de sidste to år – og 30 procent af dokumentationskravene er tilmed overflødige.

Hele 41 procent af de adspurgte lægesekretærer, mener, at de altid eller ofte har svært ved at se formålet med de registreringer de skal udføre. Samtidig mener 57 procent af lægesekretærerne, at tiden der bruges på registrering altid eller ofte kan bruges bedre på andre ting. Lægesekretærerne anser dokumentation som en vigtig og meningsfuld opgave for deres faggruppe, men de mener, at den samlede mængde af krav i dag har nået et unødvendigt stort omfang.

Registreringer skal give værdi

Kritikken af dokumentationsbyrden i sundhedsvæsenet skal tages alvorligt, og der er behov for en diskussion om håndtering af dokumentationskrav, mener Soile Friis, formand for DL.

- Det overblik som lægesekretærer har, er guld værd, når der skal effektiviseres og indføres nye systemer, fordi de netop har overblikket over de samlede patientforløb og alle processerne i forbindelse med et patientforløb. Men de bliver sjældent hørt. Lad os få lægesekretærerne på banen i diskussionen af, hvad der giver mening, og hvad der ikke giver mening. Registreringer skal give værdi. Først og fremmest for patienterne, men også for det kliniske personale, der er uddannet til at være patientnære, siger Soile Friis.