Mange kroner i erstatning til midt- og vestjyske HK'ere

13. april 2016  |  MidtVest  |

Mange midt- og vestjyske HK’ere fik brug for hjælp fra fagforeningen i 2015. I alt blev der hentet knap 22,6 millioner kroner hjem i erstatninger.

6,3 millioner kroner har HK MidtVest i 2015 hjulpet medlemmerne med at hente ud af Lønmodtagernes Garantifond. Fonden træder til og sikrer de ansattes løn, når en arbejdsgiver må dreje nøglen i en konkurs.
Når det drejer sig om erstatninger i faglige sager, godtgørelser og efterbetalinger af løn, pensionsbidrag, feriepenge med mere, måtte arbejdsgiverne i det midt- og vestjyske betale godt 11,4 millioner kroner til HK’erne.
Knap 8,9 millioner kroner kom fra arbejdsgivere på det private arbejdsmarked - sektorerne Privat og Handel - mens man på det offentlige område måtte betale godt 2,5 millioner kroner til medlemmer af Kommunal. Der blev i 2015 ikke hentet penge hjem til medlemmer af Stat.
- Heldigvis ser vi langt hen ad vejen, at dialog er det bedste middel, og de fleste situationer og udfordringer på arbejdspladserne bliver løst, inden de bliver til faglige sager. Vores tillidsrepræsentanter er dygtige til at finde løsninger på problemerne i en fornuftig dialog med arbejdsgiverne. Men er det nødvendigt, ruller vi naturligvis hele apparatet ud, og tallene viser med al tydelighed, at det nytter at gå til sin fagforening, siger Karin Østerby, formand for HK MidtVest.

Mange sygemeldte med stress

Karin Østerby, formand for HK MidtVest.

Tallene viser med al tydelighed, at det nytter at gå til sin fagforening, siger Karin Østerby, formand for HK MidtVest.

Når det gælder arbejdsskadesager, er der blevet udbetalt godt 4,7 millioner kroner til de midt- og vestjyske HK-medlemmer i 2015. Det er dels erstatninger for fysiske ulykker på arbejdspladser -  ulykker, der eksempelvis har ført til ødelagte rygge, skuldre, ankler, knæ, ben med mere - dels psykiske arbejdsskader som varige følger af alvorlig stress eller andet. De psykiske er dog stadig svære at få anerkendt som arbejdsskader - også selv om det er de sager, der efterhånden fylder mest.
- Både i Handel, Kommunal, Privat og Stat oplever de faglige medarbejdere i HK MidtVest, at mange medlemmer bliver sygemeldte på grund af stress - ofte i længere tid - med store omkostninger til følge - både for det enkelte medlem personligt men også for arbejdsgiveren og samfundet.
- Baggrunden er ofte et dårligt psykisk arbejdsmiljø, og de faglige medarbejdere i alle fire sektorer ser mange langtidssygemeldinger. Langtidssygemeldinger, der i mange tilfælde ender med, at den sygemeldte ikke kommer tilbage til arbejdspladsen - enten på grund af, at vedkommende bliver sagt op, eller fordi han/hun selv vælger at kvitte jobbet. Både inden for Kommunal og Privat skal der ikke, hvis der vises svaghedstegn fra medarbejderen, meget sygdom til, før arbejdsgiveren vælger en opsigelse. I Stat ser man, at det er blevet sværere at forhandle fritstilling og andre goder i opsigelsesperioden, fortæller Karin Østerby.

Retssager HK-medlemmer Jura

Sammen er du stærkere.
det gælder også gode tilbud.

Tjek dem her

Følg HK MidtVest på Facebook
lokale kurser
nyheder & debat

Se facebookside

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK