Nyt ferieår: Har du holdt 25 feriedage?

13. april 2016  |  HK Handel  |

Hvis du ikke har afholdt dine fem ugers ferie inden for ferieåret, der skifter den 1. maj, kan du aftale med din arbejdsgiver at overføre en uges ferie til det nye ferieår.

Lønmodtagere har som udgangspunkt ret til fem ugers ferie per år, og ferieåret skifter den 1. maj. Hvis ikke du har nået at bruge dine fem ugers ferie før da, kan du aftale at overføre maksimalt en uges optjent ferie til det nye ferieår (1. maj 2017 - 30. april 2018).

Du kan samle op for flere år, hvis du og din arbejdsgiver er enige om det. For eksempel kan du overføre en uge fra tre ferieår i træk og så i det fjerde ferieår holde 5 + 3 = 8 uger.

Ferie

Foto: Colourbox.

Aftalen skal indgås skriftligt, og din arbejdsgiver skal derefter give skriftlig besked til den, der udbetaler din feriegodtgørelse. De fleste overenskomster har ingen tidsfrist, men er du medlem af Dansk Erhverv Arbejdsgiver, skal aftalen være indgået senest den 30. september efter ferieårets udløb. Der kan dog være små forskelle, og du bør derfor tjekke din overenskomst.

Hvis du har overført ferie og fratræder din stilling, inden du har afholdt al ferien, vil du få udbetalt ferie ud over fem uger. Er du månedslønnet, beregnes feriepenge med 12,5 procent af den ferieberettigede løn på det tidspunkt, hvor du fratræder din stilling. Har du optjent feriegodtgørelse hos en tidligere arbejdsgiver, bliver det udbetalt fra FerieKonto eller direkte fra denne arbejdsgiver, hvis der er brugt feriekort.

Hvis du har været forhindret i at holde ferie på grund af sygdom, barselsorlov eller anden lovlig feriehindring, kan du enten efter ferieloven få dem udbetalt, eller lave en aftale med din arbejdsgiver om, at ferien overføres til det næste ferieår. Det gælder også ferie i mere end en uge.

Husk, at din sjette ferieuge, der består af feriefridage, skal regnes ud over de fem ugers ferie. Feriefridagene får du gennem din overenskomst. Så du skal egentlig op på seks ugers ferie pr. år. Se også 6 ting du skal vide om feriefridage.

Har du spørgsmål til reglerne om overførsel af ferie, så tjek din overenskomst under MIT HK eller kontakt din lokale HK-afdeling på 70 11 45 45.

Er du ikke dækket af en overenskomst, vil det være en god idé at tjekke din kontrakt og se, om du kan få overført ferie.

Sidst opdateret 30. marts 2017 kl. 06:00

Ferie Handel

Se mere om ferieloven

Se mere

Vidste du, at du kan takke HK HANDEL og din overenskomst for, at du har ret til en sjette ferieuge?

Se mere