Sådan kan du hjælpe din allergiramte kollega

14. april 2016  |  HK Privat  |

Hver fjerde voksne dansker lider af pollenallergi. Hjælp din kollega ved blandt andet at lufte ud på det rigtige tidspunkt og lade hundehårene blive hjemme.

Langt de fleste glæder sig over, at forårets varmere vejr erstatter den mørke vinter. Men for rigtig mange danskere er det også forbundet med snue, tilstoppet næse og røde, kløende øjne. Dem med pollenallergi.

Måske har du det selv? Du har i hvert fald med meget stor sandsynlighed én eller flere kolleger, som døjer med generne fra allergenerne. En fjerdedel af alle voksne danskere lider således af pollenallergi.

Det kan selvsagt være voldsomt generende for den enkelte. Men det rammer også rytmen i arbejdsgangen i en virksomhed. En ph.d.-afhandling viser fx, at en pollenallergiker har 1-2 sygedage pr. pollensæson på grund af generne.

Gode råd til at hjælpe din kollega, der har pollenallergi

Vi giver dig her 8 gode råd til, hvordan du som kollega kan være med til at minimere generne for din ramte kollega mindst muligt. Råd, du selvfølgelig også kan bruge, hvis du er pollenallergiker.

1. Gå efter ikke at lufte ud på kontoret midt på dagen, men i stedet om morgenen, hvor pollentallene er lavest.

2.Undgå at tage dit overtøj med ind på kontoret. Med jakken medbringer du pollen, så hæng den i garderoben eller et andet rum, end der hvor du og dine kolleger sidder.

3. Har du kæledyr med pels - kat, hund, kanin og så videre – så vær opmærksom på, at du ikke slæber hår fra dine dyr med på tøjet. Det kan tricke en allergiker. Af samme grund er det heller ikke nogen god idé at tage din hund med på arbejde.

4. Grundig rengøring hjælper. Støv er ikke i sig selv allergifremkaldende, men det kan gemme på masser af allergener fra fx dyrehår og pollen. Det kan derfor være en god idé at snakke med din arbejdsgiver, hvis I ikke føler, at der bliver gjort grundigt og hyppigt nok rent.

5. Blomster kan være hyggeligt. Men de kan også være en voldsom gene for din allergiramte kollega, da de kan have masser af pollen i sig.

6. Væg-til-væg tæpper kan blive fyldt med allergener, da det samler pollen i sig. Har I gulvtæpper på kontoret og problemer med allergier, så snak med din arbejdsgiver om at få glatte gulve, som er nemmere at rengøre. Giver det problemer med akustikken, så er mindre, løse tæpper, som er nemme at banke, eller rengøringsnemme måtter en løsning.

7. Har I problemer med allergiramte på arbejdspladsen kan det være en god idé at tale med arbejdsgiveren om at få installeret en mekanisk ventilation med pollenfilter.

8. Sig det højt. Har du problemer med allergi, så snak med dine kolleger om det i stedet for at gå og blive irriteret over det. Det kan også være noget, som du drøfter med din leder og  arbejdsmiljø- eller tillidsrepræsentant.

Kilde: Astma-Allergi Danmark og HK/Privatbladet

Pollensæsonen

Februar-april: Hassel og el
Marts-maj: Elm
April-maj: Birk
Maj-august: Græs
Juli-august: Bynke

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK