Automatisering behøver ikke koste job

14. april 2016  |  MidtVest  |

Et af emnerne var automatisering, da HK-formand Kim Simonsen, næstformand Mette Kindberg og Karin Østerby, formand for HK MidtVest, besøgte Westpack i Holstebro.

730.000 danske arbejdspladser og jobfunktioner vil efter alt at dømme blive automatiseret i løbet af de næste 20 år i en teknologisk flodbølge, der især vil ramme de store LO-forbund, hvor op mod 400.000 jobfunktioner med stor sandsynlighed vil blive automatiseret. Alene i HK er 130.000 job truet.
Det er konklusionen i den første danske undersøgelse af sin art baseret på metoderne i en stor britisk undersøgelse af jobbenes overlevelsesmuligheder de kommende årtier. Tænketanken Kraka, LO og forbundet HK har overført undersøgelsen og dens metoder til danske forhold, og resultatet har fået alarmklokkerne til at ringe i fagbevægelsen.
Men automatiseringen behøver ikke koste job.

Flere ansatte

HK-formand Kim Simonsen, næstformand Mette Kindberg og Karin Østerby, formand for HK MIdtVest, foran robot på virksomheden Westpack i Holstebro. Administrerende direktør Morten Dalsgaard viser rundt.

Administrerende direktør og medejer Morten Dalsgaard (til højre) viser én af robotterne på Westpack frem til HK-formand Kim Simonsen, næstformand Mette Kindberg og Karin Østerby, formand for HK MidtVest.

Hos virksomheden Westpack A/S i Holstebro er der indført både halvautomatiske og helautomatiske maskiner i form af robotter.
Administrerende direktør og medejer Morten Dalsgaard og Søren Mogensen, produktionschef og ejer, som viste rundt sammen med HK-tillidsrepræsentant Jytte Fyhn, kunne fortælle, at automatiseringen har betydet flere ansættelser.
Produktionen er øget, og omsætningen er på fire år næsten fordoblet, og under besøget, som foregik onsdag 13. april 2016, var Westpack netop i gang med at udvide medarbejderstaben med en lager- og logistikelev.
Westpack er en emballagevirksomhed med 250 brand kunder i form af kendte producenter af smykker og ure. Desuden leverer virksomheden emballage til 9600 detail kunder over hele Europa.
Virksomheden har hovedsæde i Holstebro med administration og produktion. Fra 1. marts 2016 er der desuden oprettet lagerfacilitet i Aulum. Endelig har virksomheden siden 2004 haft eget selskab med indkøb i Kina og siden 2015 også med salgsrettigheder.
 I Danmark er der i alt 66 ansatte og i Kina 18.

Uddannelse er nødvendig

- Al erfaring viser, at der stort set ikke sker tab af job, når teknikken overtager manuelle jobfunktioner. Ny teknologi kan tværtimod skabe nye og mere spændende job. Det er en stor gevinst, men det kræver, at medarbejderne sørger for at følge med udviklingen.
- Vi skal være indstillede på, at arbejdslivet ændrer sig hele tiden og hele livet. For HK’s medlemmer betyder det, at man skal være klar til livslang efteruddannelse og sige ja tak til alle de kurser og uddannelsesforløb, man kan komme i nærheden af, siger Kim Simonsen, Mette Kindberg og Karin Østerby.
Foruden automatisering hørte de tre HK-formænd om medinddragelse af medarbejderne og medarbejdermotivation. Westpack har blandt andet indført bonusordning for alle medarbejdere og arbejder ud fra en kædestrammer-filosofi, hvor medarbejderne på møder flere gange om året kommer med input til, hvordan arbejdsgangene i virksomheden kan forbedres.

Arbejdsmarked

Du kan også få vejledning om efteruddannelse

Bestil tid her

Følg HK MidtVest på Facebook
lokale kurser
nyheder & debat

Se facebookside

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK