HK satser solidt på faget i jobindsatsen

14. april 2016  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Nyt ambitiøst projekt skal styrke jobcentermedarbejdernes anseelse og faglighed efter massive omstillinger.

Fagligheder på beskæftigelsesområdet er betegnelsen for et nyt, fremadskuende projekt. Konceptet er på HK Kommunals initiativ og med KL og socialrådgiverne som medspillere netop sat i søen for at fremtidssikre beskæftigelsesmedarbejderne til morgendagens udfordringer.

Projektet løber frem til efteråret 2017 og har til formål at få kortlagt fremtidens fagligheder på beskæftigelsesområdet. Planen er at få afdækket, om medarbejdernes nuværende kompetencer er tilstrækkelige, og i hvor høj grad det formelle uddannelsessystem klæder nutidens såvel som fremtidens medarbejdere på jobcentrene ordentligt på.

Ord på fagligheden

Initiativet skal ifølge HK Kommunals næstformand Mads Samsing ses i lyset af, at beskæftigelsesområdet befinder sig i en massiv omstilling, hvor den ene reform har afløst den anden.

- Gennem flere år er medarbejderne i jobcentrene blevet kritiseret for ikke at være fagligt dygtige nok. Kritikken har ofte været helt urimelig, og vi har forsvaret dem. Men vi vil mere end at forsvare, hvordan det er. Vi vil være med til at definere, hvordan det skal være og sætte ord på fagligheden, siger Mads Samsing.

Fag, identitet og renomme

HK Kommunals næstformand ser projektet som et første skridt på vejen mod en mere entydig beskæftigelsesfaglighed.

- Det er en fordel, at der er flere veje ind. At der ikke kun findes én rigtig grunduddannelse. Sådan skal det også være fremover. Men ved at sætte ord på beskæftigelsesfagligheden og ved at styrke og udvikle den, så kan vi løfte både fag, identitet og renomme. Det er dét, vi arbejder hen i mod, og jeg er godt tilfreds med, at vi nu får gang i projektet, siger Mads Samsing.

’Fagligheder på beskæftigelsesområdet’ er forankret i Forhandlingsfællesskabets og KL’s ’Fremfærd Borger’ og opererer med et budget på 2,3 millioner kroner.

Social og beskæftigelse