Nej tak til højere pensionsalder

14. april 2016  |  HK Privat

HK/Privats medlemmer vender tommelfingeren ned til arbejdsgivernes forslag om en højere pensionsalder. Hverken de ansatte eller arbejdspladserne er gearet til det, mener medlemmerne. HK/Privats formand vil heller ikke høre tale om at skubbe folkepensionen yderligere.

Syv ud af ti HK/Privat medlemmer kan ikke forestille sig at arbejde som 70-årige, og kun 37 procent mener, at deres arbejdsplads er gearet til 70-årige.

En højere pensionsalder får derfor et klart nej, viser en ny webundersøgelse af HK/Privat, hvor 1.222 medlemmer har deltaget. I dag er det muligt at få folkepension som 65-årig, hvis man er født i 1953 eller tidligere. Herefter stiger pensionsalderen løbende. Hvis man er født efter 1963 er pensionsalderen 68 år.

I løbet af april har både Dansk Arbejdsgiverforening (DA) og Dansk Industri (DI) været ude med meldinger om, at danskernes tilbagetrækningsalder burde være højere end det, politikerne har vedtaget. Som det er nu, kan man få folkepension som 65-årig, hvis man er født i 1953 eller tidligere. Herefter stiger pensionsalderen løbende. Hvis man er født efter 1963, er pensionsalderen 68 år. Herefter kun folkepensionsalderen kun stige med ét år hvert femte år, er det politisk aftalt.

Mere uddannelse til flere
DA har foreslået, at man i stedet hæver pensionsalderen løbende, så den hedder 72 år allerede i 2040.

Men de længere arbejdsudsigter får langt fra HK/Privat medlemmerne til klappe anerkendende i hænderne. Hele 83 procent er enten helt eller delvist uenige i, at det er nødvendigt at hæve pensionsbarren endnu mere.

– Vi er lodret imod arbejdsgivernes forslag om en yderligere forhøjelse af pensionsalderen. Det er kun et lille mindretal, som vil kunne holde til det. Hvis samfundet mangler kvalificeret arbejdskraft, er svaret mere uddannelse til flere. Arbejdsgiverne kunne passende starte med at koncentrere sig om at skaffe praktikplads til de unge, der her og nu leder forgæves, siger Simon Tøgern, formand for HK/Privat.

Læs mere i HK/Privatbladet her