Formandskandidater mødte medlemmer

15. april 2016  |  Trafik og Jernbane  |

Kan en chef være formand for en fagforening for medarbejdere? Og hvordan fornyer man en fagforening, så medlemmerne – også de nye og unge – fortsat finder den relevant? Det var to af de spørgsmål, der blev debatteret på valgmødet for medlemmer af HK Trafik & Jernbane på Hovedbanegården i København 14. april.

Den nuværende næstformand for HK Trafik & Jernbane, Birthe Østergaard Petersen, vil gerne være formand, når Andreas Hasle på delegeretmødet 28.-29. april går af. Det vil formanden for Chef- og lederkredsen, Dennis Axel Jørgensen, også gerne.

Birthe vil forbedre det psykiske arbejdsmiljø, styrke kompetenceudviklingen og intensivere involveringen af medlemmerne. Dennis vil forbedre fagforeningens image, styrke kommunikationen med nuværende og potentielle medlemmer og intensivere det politiske arbejde.

Birthe vil især have fokus på medlemmernes løn og karriereudvikling. Dennis vil især have fokus på de unge medlemmer og økonomien i HK Trafik & Jernbane, der er under pres på grund af faldende medlemstal. Begge kandidater vil gøre tillidsrepræsentanterne stærkere og mere synlige. Det fortalte de på valgmødet på Hovedbanegården, hvor 39 medlemmer – heraf cirka en tredjedel tillidsvalgte – deltog.

Image, resultater, kompetenceudvikling og karriere

I sin valgtale talte Dennis blandt andet om fagforeningens omdømme:

- Vores image er ikke supergodt hos vores medlemmer og samarbejdspartnere. Vi skal vende udviklingen. Vi skal blive bedre til at forklare om vores gode resultater, så folk tror på os. Unge vil gerne være med, men ikke i den fagforening, vi kender i dag.

Birthe fokuserede på karriereudvikling i sit indledende oplæg:

- Vi skal have mere fokus på kompetenceudvikling og koble det sammen med løn. Vi skal i dialog med det enkelte medlem om vigtigheden af at kompetenceudvikle sig. Karriere er ikke kun lodret, men også vandret.

Kan en chef være formand for en fagforening?

Dennis slog på sin erfaring med ledelse, Birthe på sin erfaring med formandskab. Forskellen på disse to roller var et gennemgående tema på mødet. Én fløj forfægtede det synspunkt, at en person, der har arbejdet som chef, principielt ikke egner sig til at stå i spidsen for en fagforening, som – primært – har medarbejdere som medlemmer.

En anden fløj argumenterede for, at ledelseserfaring fra en virksomhed tværtimod er en kvalifikation, når man skal lede en fagforening. Birthe sagde, at ledelseserfaring i hendes optik ikke diskvalificerer en kandidat. Hun bemærkede, at hun selv har været leder i DSB og i HK Trafik & Jernbanes sekretariat, men tilføjede, at en række medlemmer har sagt, at de ikke kan se sig selv som medlem af en fagforening, der har en chef som formand. Dennis nævnte, at han er tillidsrepræsentant for både en af sine medarbejdere og en af sine chefer, og at han ikke oplever problemer med at skifte kasketter.

Deltagere i valgmøde

Hvordan skal fagforeningen forny sig?

Spørgelysten var stor, og det skortede ikke på skarpe kommentarer og konstruktive forslag til fornyelse. Fx påpegede et nyt medlem værdien af netværk med fagfæller. Og flere foreslog, at formanden fremover vælges ved urafstemning blandt alle medlemmer fremfor – som nu – af delegerede.

Birthe oplyste, at HK Trafik & Jernbanes bestyrelse har formuleret et forslag om netop dette til HK's kongres i 2017, og at forslaget tidligere har været stillet og er blevet nedstemt. Debatten udsprang af, at nogle kredsledelser har foretaget vedledende mailafstemninger blandt medlemmerne, mens andre har holdt møder for at vejre stemningen. Dennis pointerede, at begge metoder er demokratiske.

Dennis’ afsluttende slagord:
– Fornyelse er grundstenen. Hvis vores lokale tillidsrepræsentanter anses for dygtige, så stiger vores image, og så kommer der flere medlemmer, og dermed forbedres vores økonomi. Det lyder nemt, men det er knaldhårdt arbejde. Vi er klar til det.

Birthes afsluttende slagord:

- HK Trafik & Jernbane er om ikke en supertanker, så dog en Helsingør-Helsingborg-færge. Vi kan ikke bare sige, at vores tillidsrepræsentanter skal overtage alle opgaver fra den ene dag til den anden. Jeg kender både maskinrummet og broen. Derfor føler jeg mig rustet til at stille mig forrest på broen. Med mig får I både fornyelse og kontinuitet.

Her kan du læse kandidaternes valgoplæg og deltage i debatten

Medlemsdemokrati HK-medlemmer

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK