Jobskabelse, vækst og fremtidens arbejdskraft

15. april 2016  |  Hovedstaden

Jobskabelse, vækst og fremtidens arbejdskraft var temaerne på HK Hovedstadens repræsentantskabsgeneralforsamling, som også bød på genvalg til formand Christian Grønnemark.

Genvalg til Christian Grønnemark

Formanden for HK Hovedstaden hedder stadig Christian Grønnemark, idet han med masser af klapsalver fra de deltagende medlemmer, en enstemmig afstemning og opbakning fra sine politiske kolleger blev genvalgt til posten. Det skete på dette års repræsentantskabsgeneralforsamling, der fandt sted den 14. april i HK Hovedstaden.

Fremtidens arbejdskraft

Årets gæstetaler var regionsrådsformand i Region Hovedstaden Sophie Hæstorp Andersen, som delte sit syn på fremtidens arbejdsmarked for HK’erne i hovedstadsregionen, herunder hvordan hun ser eksempelvis salgs- og servicemedarbejdere og lægesekretærer udfylde deres roller fremover, og hvordan hun gennem arbejdet med Greater Copenhagen er med til at sætte regionen på verdenskortet og stimulere vækst og jobskabelse i regionen.

Herefter tog Christian Grønnemark over med sin mundtlige beretning. Han kom blandt andet ind på hele Danmarks udfordring med mangel på faglært arbejdskraft og på regeringens besparelser på både uddannelse og overførselsindkomster, som alt sammen i sidste ende kommer til at gå ud over velfærdssamfundet og det enkelte menneske.

- Også derfor har HK Hovedstaden meldt sig ind i den lands­dækkende Velfærdsalliance, hvor vi siger ja til ’Tryghed & Velfærd’ og nej til milliardnedskæringer, understregede formanden.

Derefter langede han ud efter regeringen og efterlyste et langt større politisk fokus på jobskabelse i stedet for nedskæringer.

Trepart for lønmodtagerne

Formanden kom også ind på HK Hovedstadens krav til trepartsforhandlingerne, hvor anden del netop er skudt i gang, efter at første del om integration af flygtningen og familiesammenførte blev landet.

- Lars Løkke og arbejdsgiverne har fået deres i del 1 – og det er så nu, vi skal fastholde fokus på lønmodtagernes arbejdsforhold.

Han understregede, at det er den helt almindelige lønmodtager, der skal i fokus i anden del af trepartsforhandlingerne. Lønmodtageren skal sikres ordentlige uddannelser med praktikpladser, efteruddannelse samt muligheden for et ordentligt arbejdsliv, så man kan holde til de mange år på arbejdsmarkedet, til det slutter ved en anstændig pensionsalder. Disse krav er beskrevet i den udtalelse, som generalforsamlingen vedtog. Læs udtalelsen her.

Endelig blev forventningerne til den nye LO-formand, Lizette Riisgaard delt, herunder arbejdet med at skabe en ny stærk hovedorganisation på baggrund af LO og FTF.

Generalforsamlingen blev indledt med mindeord og et minuts stilhed for afdøde tidligere statsminister Anker Jørgensen, som har betydet meget for HK Hovedstaden, og desuden været rollemodel for prisen ”Årets Anker”, som hvert år gives til en person eller organisation, som har gjort noget særligt for arbejderbevægelsen og dens medlemmer.

Trepart HK-medlemmer Medlemsdemokrati

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK