HK tager kampen op mod stress

19. april 2016  |  HK Danmark

Stress er blevet et samfundsproblem, der må bekæmpes nu. Derfor går HK sammen med andre ledende organisationer i StressAlliancen for i fællesskab at bekæmpe stress på arbejdspladser, uddannelser og hos ledige. Stress opleves individuelt, men bekæmpes kollektivt, siger HK's næstformand Mette Kindberg.

Derfor er Forsikring & Pension, Hjerteforeningen, HK, Psykiatrifonden, FOA og PenSam nu gået sammen i et helt nyt samarbejde kaldet StressAlliancen. Formålet er at bekæmpe stress i Danmark og målet er at opbygge en national forebyggelsesmodel mod stress med løsninger, der henvender sig til individer, grupper, ledere og organisationer, der vil bekæmpe stress.

Stress skal løses i fællesskab
Stress et stort problem for Danmark. Flere og flere danskere føler sig stressede, og det koster det danske samfund dyrt i tabt livskvalitet, produktivitet og udgifter til behandling.

Ifølge Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø viser det sig, at stress er årsag til op mod en fjerdedel af sygefraværet i Danmark. Arbejdsrelateret stress koster mellem 2,3 milliarder kroner og helt op mod 14,7 milliarder kroner årligt ifølge tal fra Statens Institut for Folkesundhed. Det indbefatter udgifter til indlæggelser, sygesikring, førtidspensionering samt produktivitetstab.

”Stress opleves individuelt, men løses kollektivt. Derfor er vi gået sammen med fem andre organisationer, og har dannet StressAlliancen med det formål at tage nogle konkrete skridt i retning mod at bekæmpe stress. Det vil ikke alene gøre livet bedre for stressramte; det vil også øge vores produktivitet, livs- og arbejdsglæde samt reducere udgifter til behandling og tabt arbejdsfortjeneste”, siger Mette Kindberg, forbundsnæstformand i HK.

Fokus på forebyggelse
Der hersker udbredt forvirring om, hvad stress er, og hvordan det håndteres. Derfor vil StressAlliancen finde og formidle de konkrete metoder, der virker til forebyggelse og tidlig behandling ude hos medarbejderne, lederne, de studerende og ledige, som rammes af stress og risikerer alvorlige følgesygdomme som angst, depression og hjertekarsygdomme.

”Stressforebyggelse er en vigtig indsats for os. Vi er gået ind i StressAlliancen for at fokusere på den helt nødvendige tidlige indsats mod stress. Vi ønsker at finde og udbrede gode, strukturelle løsninger, så det ikke alene bliver den enkeltes ansvar at undgå stress. Derudover mener vi, der er brug for en fælles forståelse af, hvad stress er, og hvad man skal gøre for at undgå det”, lyder det fra Kim Høgh, adm. Direktør i Hjerteforeningen.

StressTopmøde
StressAlliancen afholder et StressTopmøde den 25. april i København, hvor alliancen, sammen med arbejdsgivere, fagforeninger, uddannelsesinstitutioner og førende eksperter, vil udvikle antistresskoncepter til en national forebyggelsesmodel med løsninger, der kan rulles ud til hele landet.

”Vi ser et enormt pres på medarbejdere og ledere i den offentlige sektor. Det har stor betydning for den velfærdsopgave, der skal løses i forhold til bl.a. børn, ældre og syge. Vi håber derfor, at StressAlliancen kan være med til at sætte dagsordenen på det politiske niveau og kan bidrage med velafprøvede løsninger til gavn for såvel den enkelte stressramte som for ledere og organisationer. Vi har brug for at fokusere på det, der virker og udbrede det med langt højere hastighed end det er tilfældet i dag”, siger Dennis Kristensen, forbundsformand i FOA

For yderligere information se www.stressalliancen.dk