Jobcentre løfter flere kontanthjælpsmodtagere

20. april 2016  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Kontanthjælpsmodtagere får i stigende grad foden inden for på arbejdsmarkedet igennem virksomhedspraktik.

De kommunale jobcentre har efterlevet det såkaldte Carsten Koch-udvalgs anbefalinger om, at flere kontanthjælpsmodtagere skal have føling med arbejdsmarkedet via en virksomhedspraktik. Det viser nye tal fra Jobindsats.dk, skriver Avisen.dk.

I januar i år var der således 15.265 kontanthjælpsmodtagere i virksomhedspraktik. Det er over 3.000 flere end i januar 2015, før Carsten Koch-udvalget kom med sine anbefalinger.

Supertanker ændrer kurs

Kommunernes succes med at virksomhedsrette indsatsen over for kontanthjælpsmodtagere sker til trods for, at der ikke er kommet nogen lovændringer ud af de 28 anbefalinger fra Carsten Koch-udvalget, og det glæder Per Kongshøj Madsen, professor ved Aalborg Universitet og medlem af Carsten Koch-udvalget.

- Supertankeren har ændret kursen med nogle få grader, og vi må håbe, det er begyndelsen til et sving. Jeg bliver glad, hver gang jeg ser, at der er kommuner, der styrker den virksomhedsrettede indsats, siger professoren til Avisen.dk.

Social og beskæftigelse

Problemer med login?