Kommuner skærper opgøret med økonomidiktater

20. april 2016  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Budgetlov og omprioriteringsbidrag får nu KL’s øverste embedsmand til at melde sig i rækken af politikere, organisationsfolk og borgere, der taler regeringens økonomiske spændetrøje af landets kommuner midt imod.

Modstanden mod regeringens økonomiske politik over for kommunerne antager stadig nye dimensioner. Senest har KL’s administrerende direktør Kristian Wendelboe ganske usædvanligt taget bladet fra munden. I et større interview i Politiken opfordrer Kristian Wendelboe, der tidligere har været departementschef i flere ministerier, regeringen til at gøre op med omprioriteringsbidrag og budgetlov.

KL-chefen mener, at budgetloven, der gør det muligt for skiftende regeringer at straffe kommuner økonomisk, hvis de overskrider budgetterne, er for låst og ufleksibel. Han peger på, at loven er utidssvarende, fordi den økonomiske situation i kommunerne har ændret sig med flygtningekrisen.

Bagud på point

Om omprioriteringsbidraget, der årligt fjerner 2,4 milliarder kroner fra kommunernes budgetter, siger Kristian Wendelboe, at det sætter kommunerne bagud på point fra start, når der skal forhandles økonomi.

- Balancen er pludselig ændret til statens og regeringens fordel. Tidligere har forhandlingerne taget udgangspunkt i, at vi accepterer den siddende regeringens økonomiske politik. Men i år kan vi ikke bare per automatik nikke til, at man fjerner 2,4 milliarder kroner og derefter sætte os til at diskutere, hvordan vi ellers kan gøre det, lyder det fra KL’s administrerende direktør.

Nye initiativer mod omprioriteringsbidraget

Netop omprioriteringsbidraget forventes at blive et centralt omdrejningspunkt, når kommunerne snart skal stå ansigt til ansigt med regeringen om næste års økonomi. Fra fagligt hold arbejder blandt andre HK Kommunals formand, Bodil Otto, sammen med andre fagforeninger for offentligt ansatte for at få elimineret omprioriteringsbidraget og nedskæringsdagsordenen. Det sker gennem kampagnen, ’Velfærdsflertallet’.

Fra politisk hold har Rødovres borgmester Erik Nielsen (S), der er også sidder i KL’s bestyrelse, netop lanceret en video, hvori borgmesteren forklarer om omprioriteringsbidraget og dets konsekvenser for den nære velfærd.

Og i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE-Rådet) har man produceret et danmarkskort, der viser, hvor store besparelser omprioriteringsbidraget vil betyde i hver enkelet af landets 98 kommuner.