Fødevarestyrelsens spareplan kan føre til flere ulovlige stoffer i fødevarer

25. april 2016  |  HK Stat  |  Jakob Groth

Der er udsigt til store besparelser hos Fødevarestyrelsen, hvor omkring 80 stillinger forventes at blive skåret væk senere i år. Men det kommer til at svække kontrollen med danske fødevarer og i sidste ende føre til flere ulovlige stoffer i produkterne.

Fødevarestyrelsen skal ligesom andre statslige institutioner effektivisere – eller spare – 2 procent. Det betyder, at styrelsen skal skære 40 millioner kroner af budgettet de kommende år, hvilket kommer til at koste omkring 80 stillinger.

Hvor eller hvem, det drejer sig om, ligger først endeligt fast den 3. maj. At ingen ved, om de snart skal lede efter nyt job, præger dagligdagen hos medarbejderne i Fødevarestyrelsens laboratorium i Aarhus.

Det fortæller Claus Lorentzen, der er tillidsrepræsentant for arbejdspladsens laboranter.

- Både mine kolleger og jeg selv er selvfølgelig meget bekymrede for, hvad der kommer til at ske, og om nogle af os er blandt de 80, der skal skæres væk, siger han.
Claus Lorentzen har bange anelser på sin egen arbejdsplads’ vegne. For det ser ud til, at det er inden for ”kemiske analyser” i bred forstand, at en del af stillingerne skal findes.

Og på laboratoriet i Aarhus beskæftiger de sig blandt andet med forureningsanalyser, der er med til at sikre, at fødevarer ikke indeholder blandt andet kræftfremkaldende stoffer. Claus Lorentzen forklarer, at der er nogle enkelte af de parametre, de undersøger, hvor de sjældent finder skadelige stoffer. Men det er ikke ensbetydende med, at analyserne er ubrugelige, understreger han.

Kan sammenlignes med fartkontrol

- Man kan sammenligne vores arbejde med fartkontrollen på de danske veje. For man kan spørge sig selv, om danskerne ville overholde fartgrænserne, hvis de vidste, at de aldrig ville blive opdaget. Det samme gælder med vores arbejde – vil virksomhederne gøre en ligeså stor indsats som i dag for at undgå ulovlige stoffer i deres fødevarer, hvis de ved, at produkterne aldrig bliver kontrolleret, spørger Claus Lorentzen.

Et andet af det aarhusianske laboratories arbejdsområder, der risikerer at blive ramt af nedskæringerne, er styrelsens fødevaredatabase. Den indeholder informationer om næringsstoffer i en lang række fødevarer og bliver blandt andet brugt af offentlige institutioner som plejehjem og sygehuse, men også af private virksomheder i fødevareindustrien, når deres produkter skal næringsdeklareres.

- Det er halvdelen af de omkring 40 medarbejdere i laboratoriet, der arbejder specifikt med analyser af næringsstoffer i produkter, og de informationer bliver efterfølgende lagt ind i databasen. Men det er meget svært at forestille sig, hvordan den skal kunne forblive opdateret, så den er til gavn for både det offentlige og det private, forklarer han.

Udover at dele af laborantområdet forventes at blive ramt af nedskæringerne, er også administrative stillinger i fare for at blive skåret væk. Til gengæld er det næsten sikkert, at det er færre end de 80 stillinger, der reelt ender med afskedigelser, da der har været ansættelsesstop tidligere på året, mens Fødevarestyrelsens medarbejdere også er blevet tilbudt frivillige fratrædelsesordninger.

Politik Opsigelse HK-medlemmer