Next Stop Job

25. april 2016  |  Østjylland  |

Lær dansk! Sådan lød rådet til de udenlandske studerende, der var mødt op på Erhvervsakademi Aarhus, for at få en introduktion til det danske arbejdsmarked.

Lær at tale dansk

Laura Donose opfordrer de internationale studerende til at lære dansk, hvis de vil blive i Danmark.

Der bliver knap nok sagt et eneste ord på dansk. Til gengæld bliver der talt en masse engelsk med dialekter fra hele Europa. Og der er nok at tale om. De internationale studerende på Erhvervsakademi Aarhus er inviteret til et informationsmøde om deres muligheder på det danske arbejdsmarked.

- En af de ting, der virkelig har hjulpet mig, det er alt det frivillige arbejde, jeg har lavet på festivaller og i forbindelse med mit studie, fortæller Laura Donose.

Hun kommer oprindelig fra Rumænien, har studeret i Aarhus og arbejder i dag som E Commerse ansvarlig hos Dansk Supermarked.

Laura Donose er inviteret til at holde et oplæg på Erhvervsakademi Aarhus for internationale studerende. Formålet med arrangementet er at give de studerende fra udlandet et indblik i, hvordan man gebærder sig på en dansk arbejdsplads, og hvilke spilleregler, der gælder på det danske arbejdsmarked. Derfor er HK Østjylland også inviteret.

- Hvor mange af jer har hørt om en a-kasse? Spørger Knud Lund Petersen fra HK Østjyllands Job og Vejledning.

Alle ryster på hovedet. Fagforening, er et ord de kender, men a-kasse, ved de ikke hvad er.

- Vi deltager i informationsmøder som de her, fordi vi ved, at mange af de internationale studerende bliver her i landet og får arbejde. Derfor er det vigtigt, at de ved, hvilke pligter, rettigheder og muligheder de har, siger Knud Lund Petersen.

Sammen med A-kassen CA holder han en workshop for de studerende om netop a-kasser og fagforeninger, men også trepartsforhandlinger og overenskomster.

- Det danske arbejdsmarked er unikt på den måde, at vi stort set ikke har lovgivning, der regulerer spillereglerne på arbejdsmarkedet. Det er nyt for mange af de studerende her, fortæller han.

Også jobcentret har en workshop og de studerende suger alle informationer til sig med stor interesse. Men alligevel er der et råd, der fylder mest i rummet:

- I skal lære dansk, lyder det fra Laura Donose.

Selv mestrer hun ikke det danske sprog endnu, og det giver hende ind imellem store udfordringer på jobbet.

- Selv om mange taler engelsk på mit arbejde, så er der stadig en overvægt af danskere. Og de får klaret en masse ting på dansk, som jeg ikke helt fanger. Derfor er mit næste projekt at blive god til dansk, og det vil jeg også opfordre jer til at blive, siger hun.

Lær at tale dansk

Knud Lund Petersen fra HK Østjylland underviser i spillereglerne på det danske arbejdsmarked.

Studerende

FLERE LOKALE