Opdatering: Sådan er brancheklubberne organiseret

25. april 2016  |  Midt

Brancheklubberne spiller også fremover en vigtig rolle i HK Privat Midt, når vi skal arbejde med den ”Faglige handlingsplan”, der er vedtaget. Der kommer dog også nye netværk til, der bringer det faglige arbejde så tæt på dig som muligt.

- Den nye fagstrategi blev vedtaget på kongressen, og brancheklubberne er en vigtig brik, når vi skal omsætte strategien i praksis og i det lokale arbejde. Vi synes, at strategien giver en god, rød tråd igennem arbejdet for vores medlemmer fra de landsdækkende branchesektioner til vores lokale klubber, siger Lone Thomhav, der er sektorformand for HK Privat Midt. Hun erkender dog samtidig, at måden at organisere medlemmers faglige engagement på ændrer sig i disse år.

Klub-/bestyrelsesarbejde i en travl hverdag

- De fleste af vores medlemmer har en travl hverdag, der kan gøre det svært for dem at tage fri til bestyrelsesarbejde på landsplan. Derfor er der også tre af vores branchesektioner, hvor HK Privat Midt i dag ikke er repræsenteret, konstaterer Lone Thomhav og fortsætter:
   -  Det bliver samtidig sværere at drive flere af de lokale klubber, hvorfor vi desværre i år har måtte lukke klubberne for Privat Service, Samdata og nu senest klubben for Akademimerkonomerne ned. Det er ærgerligt, at vi mangler opbakning til klubberne, da vi netop her kan gøre vores indsats, samarbejde og indflydelse lokal og bringe den helt tæt på vores medlemmer.

Netværk og nye former

Netværk

Netværk er vejen frem, som erstatning for de nedlagte lokalafdelinger af  Privat Service, Samdata og klubben for Akademimerkonomer. Skriv til os, hvis du vil med i et netværk, eller har en ide til et nyt nerværk.

Hvor klubarbejdet er blevet sværere, så glæder Lone Thomhav sig til gengæld over, at der arbejdes med alternative netværk og mødeformer:
   - Netop i lyset af, hvor svært det indimellem kan være at låne medlemmernes tid til klub- og bestyrelsesarbejde, så opstår der nogle spændende nye netværksformer. Vi har for eksempel med succes oprettet netværk for Tandklinikassistenterne i Fredericia, for Freelancere og for Autobranchen  samt for tillidsrepræsentanterne på boligområdet. På nogle af de områder, hvor klubberne er nedlagt, arbejder vi på at lave lignende netværk, fortæller Lone Thomhav og runder af med en invitation:
   - Hvis du sidder derude med et fag, et område eller bare et aktuelt emne, hvor du kunne tænke dig at være med til at etablere et netværk, så tag endelig fat i os. Vi er gerne behjælpelige med opstart og annoncering af nye netværk.

Medbestemmelse

Gode kolleger gør