Trivsel skal være mere end fine ord

25. april 2016  |  Midt

Det er nemt at sætte ord på, hvordan vi skaber godt arbejdsmiljø og trivsel på arbejdspladsen. Men hvordan skaber vi trivsel i praksis? Det var et af temaerne på årets generalforsamling, hvor der også blev valgt nyt medlem til sektorbestyrelsen og delegerede til kongressen.

- Der var en god stemning. Folk hyggede sig, snakkede, fik netværket og fik også noget med sig hjem fra Henrik Lehmann Andersens oplæg om trivsel. Flere af deltagerne benyttede sig samtidig af muligheden for en lille snak med vores medarbejdere, der var med. Det giver ofte begge parter mulighed for at få sat ansigt på hinanden og for at følge op på nogle ting, de måske allerede har haft dialog om, fortæller Brita Andersen, der er sektorformand for HK Stat Midt, efter en vellykket generalforsamling.

Inspirerende foredrag – krydret med humor

Henrik Lehmann Andersen fortæller om trivsel

Den tidligere direktør for Odense ZOO, Henrik Lehmann Andersen, er i dag direktør for Nordea-fonden. Med sig denne aften havde han et inspirerende foredrag om, hvordan man kan gribe trivslen på arbejdspladsen an – og om, hvor vigtig den er:
   - Henrik fortalte om, hvordan man som leder kan sætte sig for at arbejde med trivsel. Det var samtidig vigtigt for ham, at det foregik sammen med medarbejderne. Trivsel handler ikke om planlægning, fine ord og visioner. Det handler om at få det til at arbejde i praksis. Hvad betyder de mange værdiord, man har på arbejdspladsen – og hvordan bliver de en del af hverdagen?, fortæller Brita Andersen om et foredrag, hvor Henrik Lehmann krydrede sine pointer og erfaringer med en god portion humor. Brita tilføjer:
   - Vi kender det alle sammen, at det svære ikke er at lave missionen og visionen. Kunsten er at få det gjort til en del af vores hverdag.

Flytning af arbejdspladser – og SKAT

I sin mundtlige beretning fulgte Brita op på temaet trivsel, arbejdsmiljø og arbejdsbetingelser i almindelighed:
   - Arbejdsmiljø handler om rammerne for den daglige trivsel på vores arbejdspladser, der er altafgørende for, hvordan vi som medarbejdere præsterer. Gode rammer giver gode resultater. Det burde være mere indlysende for lederne rundt omkring på arbejdspladserne.
   - At det ikke altid er tilfældet ser vi for eksempel i SKAT, der til stadighed er udsat for forandringer. Jeg kan ikke komme med et bud på, hvornår SKAT sidst har været i en situation, hvor der har været bare nogenlunde ro på I og omkring organisationen.
   - Det betyder, at dygtige medarbejdere i SKAT ikke får mulighed for at gøre deres arbejde under optimale betingelser. Derved går vi alle glip af så utroligt mange midler, der kunne bruges mange steder i samfundet. SKAT er i den grad blevet ødelagt med mange års nedskæringer, der koster medarbejderne nogle ordentlige arbejdsvilkår, og alle vi andre nogle midler, der er brug for.
   - Trivsel og arbejdsmiljø handler dog også om andre situationer, hvor hverdagen ændrer sig. For eksempel når statslige arbejdspladser skal flyttes fra hovedstaden til resten af landet. Her bliver der med rette arbejdet meget med vilkårene for flytningen. Vi håber på, at det store arbejde får en afsmittende effekt på alle fremtidige flytninger af arbejdspladser, uanset hvor de skal flyttes fra eller til, lyder det fra sektorformanden.

Tak for opbakningen!

brita andersen
Brita Andersen
Sektorformand
HK Stat Midt
Brita Andersen vil gerne takke de medlemmer, der mødte op på generalforsamlingen – og de medlemmer, der stillede op til bestyrelsespost og kongres:
   - Der var rigtig fin opbakning, da vi skulle vælge delegerede til kongressen i juni. Her bliver vi et hold på 17 delegerede fra HK Stat Midt, der skal afsted sammen. Jeg glæder mig meget til at være afsted med dem, siger Brita, der samtidig fik nyt medlem i sektorbestyrelsen:
 - Det betyder, at vi er fuldtallige igen og klar til nye opgaver. Det er rart med et helt hold, og fedt, at der er nogen, der vil påtage sig opgaven og bruge fritid på at arbejde for vores medlemmer.

1. maj
 lokale arrange-
menter nær dig

1. maj 2017 nær dig

1. maj
 lokale arrange-
menter nær dig

1. maj 2017 nær dig

se alle de fordele
du kan få glæde
af som hk-medlem

HK Medlemsfordele

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK