Unik aftale om gensidig tillid

25. april 2016  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen

I Herlev Kommune har ledere og medarbejdere indgået en 'Partnerskabsaftale om Tillid', der skal øge medarbejdernes råderum og skabe øget trivsel for alle

Det var absolut ingen aprilsnar, da seks fagforeningsformænd og borgmesteren i Herlev Kommune, Thomas Gyldal, skrev under på den første aftale af sin art om gensidig tillid mellem ledelse og medarbejdere. Aftalen er døbt 'Partnerskabsaftale om Tillid' og gælder på kommunens ældre- og sundhedsområde.

Ifølge aftalen er parterne enige om, at tillid på ældreområdet i Herlev Kommune indebærer:

• At politikere og ledere har tillid til, at medarbejderne er fagligt dygtige og gør deres arbejde godt og ansvarligt.
  • At medarbejderne har tillid til, at politikere og ledere skaber de bedst mulige rammer for arbejdet pa ældreområdet i Herlev Kommune.

En af underskriverne er formanden for HK Kommunal Hovedstaden, Winnie Axelsen, som siger om aftalen:

- Jeg tror og håber, at den vil komme både medarbejderne og borgerne til glæde. I en tid, hvor ressourcerne bliver færre, og man derfor er nødt til at gøre tingene på en anderledes måde, er det utrolig vigtigt, at både politikere, ledere og borgere har tillid til, at medarbejderne gør deres bedste. Uden gensidig tillid, risikerer vi, at fejl og problemer forbliver usynlige, og så har hverken ledelse eller medarbejdere mulighed for at gøre noget ved det.

Med partnerskabsaftalen er der aftalt mål og rammer for arbejdet med tillid. Aftalen skal udmøntes i konkrete indsatser og forankres i MED-systemet. Desuden nedsættes en følgegruppe til at sikre at indsatserne udmøntes og målene opfyldes.

Lokal forankring skaber forandring

Fagforeningsformænd underskriver partnerskabsaftale med Herlevs borgmester Thomas Gyldal Petersen (i midten)

I lang tid har politikerne på Christiansborg talt om, at det unødige bureaukrati skal væk og at medarbejderne bare skal gøre, hvad der skal til for at imødekomme borgernes behov og ønsker. Men det, mener Winnie Axelsen, er lettere sagt end gjort og i det mindste kræver en lokal forankring. Fx i form af en aftale som den, der nu er en realitet i Herlev.

- Jeg er glad for, at borgmesteren er gået ind i dette. Og vi taler allerede om at brede tillidsaftalen ud til andre områder i kommunen, hvis den viser sig at have effekt, fortæller hun.

Hun håber, at aftalen vil føre til, at medarbejderne bliver mere tilfredse. Og så håber hun også, at borgerne vil komme til at opleve, at de møder nogle dedikerede medarbejdere, som kun vil dem det bedste.

- Nu gælder det bare om, at alle ledere og medarbejdere på ældre- og sundhedsområdet tager aftalen alvorligt. Den skulle meget nødig ende som endnu et stykke papir i en skuffe, der aldrig bliver taget i brug, siger Winnie Axelsen og bebuder, at man fra HK Kommunal Hovedstadens side vil følge udmøntningen af aftalen nøje og sikre sig, at den opfylder målet om bl.a. at øge medarbejdernes trivsel.