EL: Nedskæringer rammer fødevaresikkerheden

28. april 2016  |  HK Stat  |  Dansk Laborant-Forening  |  Jakob Groth

Fødevarestyrelsen skal nedlægge 80 stillinger, og med meget stor sandsynlighed er der en række laboranter iblandt. Det kommer til at få konsekvenser for fødevaresikkerheden, mener både Enhedslisten og HK Stat.

Der bliver sparet overalt i staten i disse år, og Fødevarestyrelsen er ingen undtagelse. I starten af april kom det frem, at Fødevarestyrelsen skal spare 40 millioner kroner de kommende år, hvilket resulterer i nedlæggelse af omkring 80 stillinger. Men hvad kommer det til at betyde for styrelsens varetagelse af de nuværende opgaver, og hvad får det af konsekvenser for laboranternes arbejde med blandt andet sikkerheden med fødevarer?

Det er blot 2 af de i alt 11 spørgsmål, som fødevareminister Esben Lunde Larsen (V) er blevet stillet af Enhedslistens Maria Reumert Gjerding, der er bange for konsekvenserne af den store besparelse.

- Det er dybt bekymrende, at man mener, man kan skære så mange stillinger væk, uden at det også kommer til at gå ud over Fødevarestyrelsens arbejde og dermed også fødevaresikkerheden, siger Maria Reumert Gjerding.

Risiko for flere forbudte stoffer

Hun er nervøs for, hvad det kommer til at betyde for blandt andet fødevaresikkerheden, at der bliver skåret 80 stillinger væk, hvor en del af dem ser ud til at blive blandt laboranterne.

- Det er relevant at komme ordentligt til bunds i sagen, og det er derfor, jeg har stillet spørgsmålene til ministeren. For jeg mener, vi er nødt til at få belyst, hvilke konsekvenser det reelt kommer til at få – både for fødevaresikkerheden, men også for fødevareindustrien, lyder det fra Maria Reumert Gjerding.

Også hos HK Stat ryster man på hovedet over nedskæringerne. Her frygter man, at det kommer til at føre til flere forbudte stoffer i fødevarerne herhjemme, og netop derfor undrer HK Stats næstformand Peter Raben sig over timingen i den kommende spareøvelse.

- Det er kun et år siden, der blev indgået et flerårigt fødevareforlig på baggrund af flere fødevareskandaler, hvor kontrollen på grund af for få resurser ikke havde været tilstrækkelig. Derfor var der fra en bred kreds af politikere enighed om, at der ikke måtte skæres yderligere i fødevarekontrollen. Og nu ser det ud til, at netop dele af kontrollen med en række fødevarer står for skud. Det er både besynderligt og bekymrende, lyder det fra Peter Raben.

Besparelser vil betyde ringere service

Han understreger samtidig, at Fødevarestyrelsen kun er et af stederne, der bliver offer for regeringens store sparekniv. For ifølge regeringens plan skal samtlige statslige driftsområder effektivisere – eller spare – 2 procent om året.

- Det kommer jo helt åbenlyst til at betyde markant ringere service for både borgere og virksomheder, når de skal benytte sig af offentlige institutioner. For der er ingen organisationer, der kan skære 2 procent væk om året, uden det går ud over udførelsen af nogle af deres opgaver, siger Peter Raben.

Det ligger endeligt fast den 3. maj, hvilke stillinger der skal skæres væk hos Fødevarestyrelsen.

Læs også Fødevarestyrelsens spareplan kan føre til flere ulovlige stoffer i fødevarer

Opsigelse Politik