Sådan undgår du forstyrrelser på jobbet

28. april 2016  |  HK Privat

Du sidder og prøver at koncentrere dig, men gang på gang bliver du forstyrret at mobiltelefonernes blip-bloppen og kolleger, der taler livligt i telefon. Mange oplever forstyrrelser flere gange dagligt, og det er noget som vi skal tale om, mener arbejdsmiljøkonsulent June Halvorsen

Forstyrrelser

Hvad skal du gøre, hvis du synes, at der er larm på kontoret? Halvdelen af HK/Privats medlemmer oplever forstyrrelser mange gange dagligt, viser en ny webundersøgelse blandt 1.274 medlemmer. Det går ud over koncentration hos syv ud af ti. Arbejdsmiljøkonsulent hos HK/Privat June Halvorsen mener, det er noget, vi skal blive bedre til at tale om.

- Først og fremmest skal der aftales nogle overordnede rammer for, hvordan kontoret skal være. Forstyrrelser kan gå ud over vores arbejde og kan vokse sig til større irritationer. Det er vigtigt, at forstyrrelser er noget, vi kan tale åbent om, siger June Halvorsen.

Forstyrrelser på kontoret skal løbende evalueres på fx personalemøder, foreslår June Halvorsen. Når snakken om forstyrrelser er et fast punkt, bliver det lettere at tale om. Det er ikke længere den enkelte, der skal bringe problemet på banen.

- Det kan være rigtig svært at tale om, og derfor er det vigtigt at det er en naturlig del af møderne. Ved at tale om tingene kan man tage problemerne i opløbet, siger June Halvorsen.

Passende rammer
Det handler om at skabe de rette rammer for arbejdspladsen. Når arbejdspladsen skal indrettes skal de ansatte tages med på råd. Det kan eksempelvis være en fordel at indrette kontoret, så de ansatte sidder med kolleger, der ligner dem selv.

- Det er en god idé at inddele de ansatte i arbejdsfællesskaber. Så kan dem, der har arbejdsopgaver, der kræver meget telefonkommunikation sidde sammen. Omvendt er der nogen, der har brug for ro til deres opgaver, og så kan de sidde sammen, siger June Halvorsen.

Inventaret på arbejdspladsen er også vigtigt for støjniveauet. For at få lydniveauet ned så lavt som muligt kræver det lydisolerende og –absorberende inventar, som sikrer god akustik. Det kan fx være lydskærme og lydabsorberende loftsplader og gulve.

Skriv regler ned
Når I har talt om, hvilke forstyrrelser I oplever, og hvad I skal gøre for at undgå dem, er det en god idé også at skrive dem ned. Det er vigtigt, at medarbejderne er med til at sætte reglerne.

- Det skal være de enkelte arbejdsfællesskaber som sætter reglerne. Alle arbejder forskelligt. Regelsættene skal derfor indgås med dem, du sidder på kontor med. Det nytter ikke, at det er din leder, der laver reglerne, hvis han eller hun sidder et andet sted, siger June Halvorsen.

Hvis I har nedskrevne regler er det også lettere at evaluere reglerne, når de står sort på hvidt. Desuden er det let at sætte en ny kollega ind i regelsættet – som selvfølgelig også skal have lov til at have indflydelse på dem. Reglerne skal ikke være til at slå hinanden i hovedet med, men skal hjælpe til at skabe et bedre arbejdsmiljø, fortæller June Halvorsen.

Fire gode råd mod fire ret irriterende ting

Kolleger som snakker i telefon
Lav regler for, hvor I kan tale i telefon, så man ikke generer sine kolleger. Afsæt et eller flere rum, hvor I uforstyrret kan tale i telefon. Støjskærme kan dæmpe lyden, hvis du har brug for at tale i telefon ved dit skrivebord. Vær dog opmærksom på at støjskærmene er tykke nok og er placeret korrekt, da de ellers ikke hjælper.

Ringetoner og andet elektronisk støj
Nogle ringetoner er mere forstyrrende end andre for dine kolleger, og telefonvolumen behøver ikke at stå på maks. Find et passende niveau for, hvordan og hvor højt ringetoner skal være. I kan desuden slå lyden fra, når der kommer SMS, mail og andre ring, som måske ikke kræver, at du straks besvarer dem.

Kolleger som snakker

Det kan både være faglige og private snakke, der kan være forstyrrende på kontoret. Tag snakken om jeres samtaler, da nogle bliver distraheret af det, mens andre har det fint med at der blive sludret omkring dem. Tag de længere samtaler væk fra de andre, så I både kan tale uforstyrret og ikke-forstyrrende.

Kolleger som går gennem lokalet
Tag hensyn til dine kolleger og overvej derfor, hvilken vej, du skal gå, når du skal ud og tale i telefon eller hente en kop kaffe. Hvis du sidder udsat, så fortæl det til din leder og kolleger. I kan opsætte afskærmning, der dæmper støj og forstyrrelserne, eller måske flytte dit skrivebord, så du ikke bliver generet af trafikken.

Har du spørgsmål om dit kontor er indrettet korrekt, kan du finde svar på bar-kontor.dk