Lene og kollegerne fik grin og ideer til arbejdsglæden

29. april 2016  |  Sydjylland  |

Standup-coachen Gunnar Ørskov leverede humor med indhold, da han underholdt over 200 HK-medlemmer i Vejen Idrætscenter.

Lene Nissen (midt i billedet, med spraglet tørklæde) fra Din Forsyning A/S gav en høj karakter til Gunnar Ørskov (indsat foto) for foredraget i Vejen Idrætscenter.

Komikeren og skuespilleren Ulf Pilgaard sagde engang:
»Grinet åbner folk. Grinet fjerner vores skal. Det gør os modtagelige.”

Coach og foredragsholder Gunnar Ørskov må have læst samme teoribog for entertainere som Ulf Pilgaard.
For da han holdt foredrag for over 200 medlemmer af HK Sydjylland torsdag aften, fik han ikke bare forsamlingen til at knække sammen af grin igen og igen – især i anden halvdel af det to timer lange foredrag. Han sørgede også for at banke sine pointer om dybt alvorlige emner ind, præcis når grinet havde fjernet skallerne og fået os til at sænke paraderne.

Dermed blev foredraget en effektfuld afslutning på Den Internationale Arbejdsmiljødag, som HK Sydjylland for andet år i træk markerede med et stort medlemsarrangement i Vejen Idrætscenter.

Niels Hausgaard som forbillede?

Det er sundt at grine. Så for de fleste tilhørere var Gunnar Ørskovs foredrag også godt for helbredet.

Gunnar Ørskovs foredrag hed ”Hellere dø af grin end af stress”.
Og det er svært at yde det fuld retfærdighed kun med ord på en skærm, når man ikke kan supplere med en lydside med Gunnar Ørskovs anekdoter og vitser. Som i øvrigt blev leveret med en humor så jysk og underspillet, at man fik mistanke om, at Niels Hausgaard havde skrevet teksterne.

I grove træk handlede foredraget om de mange valg, vi kan og skal træffe.
Om de bekymringer, der aldrig kommer, og om fortrydelsen, som man ikke kan bruge til noget.
Om overskudsmennesker og underskudsmennesker – og hvem af dem, man vælger at lade sig smitte af.
Og om at sætte sig mål og være tro mod sig selv, så man ikke kommer til at leve andres liv.

Fællesskabsord og lov om ærgrelse og folkepension

Over 200 medlemmer af HK Sydjylland fik en oplevelse i Vejen Idrætscenter på Den Internationale Arbejdsmiljødag.

Her et par løsrevne pointer:

- Hvis man har haft en underskuds-dag, lærer man af det og siger: "Den laver jeg om i morgen." Ellers er man jo idiot! Det handler meget om vores egne valg!

- I enhver organisation, på enhver arbejdsplads har vi nogle ”fællesskabsord”, nogle ord som vi alle bruger for at markere vores fællesskab. Nogle steder er det desværre noget med at ”have travlt”. Hvis en kollega kommer og siger ”Åååh, jeg har så travlt. Har du ikke også travlt?”, hvad skal man så svare??? For hvis jeg siger nej, jeg har ikke så travlt, så har vi jo ikke noget fællesskab…

- Vi skal altså huske at have det sjovt! Engang var min datter i Afrika og sendte mig som fødselsdagsgave to afskårne hønsefødder – med sener som man kunne trække i, så kløerne bevægede sig. Nogen syntes, det var ulækkert, men tænk på, hvor sjovt hun har haft det, da hun lavede den gave. Og selv om der var masser af gaver på bordet den dag, så er hendes hønsefødder jo den gave, vi husker og griner af, når vi tænker tilbage!

- Der burde være en lov, som tager folkepensionen fra dem, der går og ærgrer sig over noget i fortiden. Tænk, at gå og bruge en masse god og lækker hverdag på noget, som du alligevel ikke kan lave om eller ændre på!

11 kolleger fra samme arbejdsplads

Ikke færre end 11 kolleger fra Din Forsyning A/S i Esbjerg og Varde var kørt til Vejen for at opleve foredraget sammen.

Mange medlemmer havde taget turen til Vejen Idrætscenter sammen med én eller flere kolleger.
Blandt andre Lene Nissen fra kundecentret hos Din Forsyning A/S i Esbjerg og Varde. I alt deltog 11 kolleger fra den nyligt fusionerede vestjyske forsyningsvirksomhed.

Lene Nissen var meget positiv, da hun bagefter blev bedt om en ”lyn-anmeldelse” af Gunnar Ørskovs foredrag:
- Han var rigtig god til at snakke om forskellige seriøse emner på en sjov måde. Han siger jo egentlig mange ting, som man godt ved – men når det får den humoristiske drejning, tænker man anderledes over det, sagde hun.

Giver det noget særligt for jer, at I er 11 fra samme arbejdsplads her i aften?
- Ja, helt sikkert. Vi får grinet sammen og får en fælles oplevelse – og vi kan sagtens bruge mange af Gunnar Ørskovs pointer til at styrke arbejdsglæden. Måske skulle vi ligefrem overtage hans ide om at få kollegerne til at grine tre gange hver dag. For der er faktisk mange spøjse og grinagtige oplevelser i et kundecenter, sagde Lene Nissen – med et grin…

Flere billeder og en video

Se flere billeder fra Gunnar Ørskovs foredrag i Vejen Idrætscenter her

Gunnar Ørskov holdt et andet foredrag inden aftenens medlemsarrangement. Nemlig da HK Sydjylland afviklede en arbejdsmiljø-temadag for tillidsvalgte i de fire HK-sektorer. Ud over Ørskovs foredrag var der forskellige oplægsholdere og workshops.
Se en film fra temadagen i Vejen Idrætscenter herover.

Arbejdsmiljø HK-medlemmer

Bliv klar til fremtidens arbejdsmarked

Har du fortalt os, hvor du arbejder?

Virksomhedsskift