HK.dk logo

Fremtidens borgerservice på borgerens præmisser

02. maj 2016  |  HK Kommunal  | 

Borgerservice skal i fremtiden have borgeren endnu mere i fokus. Vi skal tænke i e-køer og i at møde borgerne, hvor de er.

I stedet for at sidde i halve og hele timer og glane i et Borgerservicecenter, skal det være muligt at stå i en e-kø i stedet, altså mere konkret bestille tid via en app. Digitalisering skal heller ikke være en spareøvelse, men en vej til at gøre kommunikationen med det offentlige endnu lettere for borgerne og så skal det være slut med Borgerservicecentre – i stedet skal de flyttes ud, hvor borgerne er. Det var nogle af konklusionerne, da konferencen Fremtidens Borgerservice løb af stablen på Hotel Nyborg Strand.

Gode digitale løsninger

Flemming Otto, borgerservicechef i Københavns Kommune, Michel Steen-Hansen, direktør i Danmarks Biblioteksforening og Jesper Bo Jensen, direktør og fremtidsforsker i Fremforsk gav i en paneldebat på konferencen hver deres bud på, hvor Borgerservice er på vej hen. Enige var de i hvert fald om, at de digitale løsninger skal være gode.

Jesper Bo Jensen mener, at det er en nødvendighed at borgeren bliver tænkt ind i forvaltningen. At borgeren bliver set som en ressource og medarbejderne som ”Alfons Aabergs usynlige ven”. Altså en person, der altid er der til at hjælpe en, hver gang man har brug for det. Og så er der nemlig også én, der kan melde tilbage, hvis der er problemer eller noget, der ikke fungerer.

Borgerservice ud til borgerne

Flemming Otto mener, at det er vigtigt, at vi møder borgere, der hvor borgere er. At vi flytter Borgservice ud i samfundet. At de klassiske Borgerservicecentre i fremtiden lukker, hvis de ikke allerede er lukket. I Københavns Kommune er Borgerservice i stedet på biblioteker, jobcentre, forløb i udskolingsklasserne og mobile teams, der tager sig af hjemløse. Derudover bliver skærmservice, noget vi kommer til at se meget af. Altså skærme rundt omkring i byen, hvor man kan være i kontakt med det offentlige.

Biblioteker skal forblive værdineutrale

Michel Steen-Hansen, advarer om, at biblioteket bliver et nyt socialkontor. Han mener, at det er vigtigt, at man bevarer biblioteket som et værdineutralt rum, hvor alle kan komme. Hvis det bliver alt for meget et myndighedsrum frygter han, at folk ikke længere har lyst til at komme der. Derfor lægger han vægt på, at bibliotekerne bliver indrettet godt, så man ikke kommer direkte ind i en ventesal.

Fælles for de tre paneldebattører var holdningen om, at vi skal designe gode løsninger, der giver mening for borgerne. Og så skal kommunerne blive bedre til at tænke fælles løsninger.


Administrativt kontorarbejde Ydelse og borgerbetjening Skole, bibliotek og kultur

Skal du med til Fag & Fremtid 2016?

Meld dig til i dag

Skal du med til Fag & Fremtid 2016?


Meld dig til i dag

Relevante nyheder


Stor ros til ny kontroluddannelse

29. august 2017  | HK Kommunal

Forsøget med en ny uddannelse inden for kontrol bliver rost af deltagerne. En af dem mener, at også mange andre end kontrolmedarbejdere kan få udbytte af uddannelsen, der nu udbydes i Herlev og Århus.


Kommuner har stor succes med at inddrive ejendomsskatter

28. august 2017  | HK Kommunal

Det viser sig nu at være en rigtig god ide at lade kommunerne inddrive restancer på ejendomsskatter.


Aktindsigter fra en borger koster lille kommune 1,5 millioner

25. august 2017  | HK Kommunal

På Læsø har en særligt ihærdig borger kostet kommunen cirka 1,5 millioner kroner i juridisk hjælp og ressourcer fra en medarbejder.


 Se alle nyheder

Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Mit HK er din personlige side, hvor du kan fx kan se dine medlemsfordele, kurser og overenskomst.

Log på Mit HK

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Mit HK er din personlige side, hvor du kan fx kan se dine medlemsfordele, kurser og overenskomst.

Log på Mit HK

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Har du glemt din adgangskode?

Få tilsendt en ny kode på sms eller email.

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk