Fremtidens borgerservice på borgerens præmisser

02. maj 2016  |  HK Kommunal  |

Borgerservice skal i fremtiden have borgeren endnu mere i fokus. Vi skal tænke i e-køer og i at møde borgerne, hvor de er.

I stedet for at sidde i halve og hele timer og glane i et Borgerservicecenter, skal det være muligt at stå i en e-kø i stedet, altså mere konkret bestille tid via en app. Digitalisering skal heller ikke være en spareøvelse, men en vej til at gøre kommunikationen med det offentlige endnu lettere for borgerne og så skal det være slut med Borgerservicecentre – i stedet skal de flyttes ud, hvor borgerne er. Det var nogle af konklusionerne, da konferencen Fremtidens Borgerservice løb af stablen på Hotel Nyborg Strand.

Gode digitale løsninger

Flemming Otto, borgerservicechef i Københavns Kommune, Michel Steen-Hansen, direktør i Danmarks Biblioteksforening og Jesper Bo Jensen, direktør og fremtidsforsker i Fremforsk gav i en paneldebat på konferencen hver deres bud på, hvor Borgerservice er på vej hen. Enige var de i hvert fald om, at de digitale løsninger skal være gode.

Jesper Bo Jensen mener, at det er en nødvendighed at borgeren bliver tænkt ind i forvaltningen. At borgeren bliver set som en ressource og medarbejderne som ”Alfons Aabergs usynlige ven”. Altså en person, der altid er der til at hjælpe en, hver gang man har brug for det. Og så er der nemlig også én, der kan melde tilbage, hvis der er problemer eller noget, der ikke fungerer.

Borgerservice ud til borgerne

Flemming Otto mener, at det er vigtigt, at vi møder borgere, der hvor borgere er. At vi flytter Borgservice ud i samfundet. At de klassiske Borgerservicecentre i fremtiden lukker, hvis de ikke allerede er lukket. I Københavns Kommune er Borgerservice i stedet på biblioteker, jobcentre, forløb i udskolingsklasserne og mobile teams, der tager sig af hjemløse. Derudover bliver skærmservice, noget vi kommer til at se meget af. Altså skærme rundt omkring i byen, hvor man kan være i kontakt med det offentlige.

Biblioteker skal forblive værdineutrale

Michel Steen-Hansen, advarer om, at biblioteket bliver et nyt socialkontor. Han mener, at det er vigtigt, at man bevarer biblioteket som et værdineutralt rum, hvor alle kan komme. Hvis det bliver alt for meget et myndighedsrum frygter han, at folk ikke længere har lyst til at komme der. Derfor lægger han vægt på, at bibliotekerne bliver indrettet godt, så man ikke kommer direkte ind i en ventesal.

Fælles for de tre paneldebattører var holdningen om, at vi skal designe gode løsninger, der giver mening for borgerne. Og så skal kommunerne blive bedre til at tænke fælles løsninger.

Administrativt kontorarbejde Ydelse og borgerbetjening Skole, bibliotek og kultur

Skal du med til Fag & Fremtid 2016?

Meld dig til i dag

Skal du med til Fag & Fremtid 2016?

Meld dig til i dag

Relevante nyheder

Nyt projekt: Bliver ældre digitalt ekskluderet?

22. maj 2018  | HK Kommunal

To forskere skal i et nyt projekt undersøge, hvad det betyder for udsatte ældre, at kontakten til det offentlige system i høj grad er blevet digitaliseret.

Grænsegængere giver problemer for kommuner

14. maj 2018  | HK Kommunal

Der hersker stor usikkerhed om, hvilke sociale ydelser EU-borgere, der fast rejser over landegrænsen, er berettiget til. De såkaldte 6-byer har derfor skrevet til ministeren for at få klare svar.

Mordtrusler over telefon til borgerservice

28. marts 2018  | HK Kommunal

Flere medarbejdere i borgerservice blev for nylig truet af en borger, der ville komme og skyde dem.

Se alle nyheder

Åbningstid: Lukket for i dag