HK.dk logo

Fremtidens borgerservice på borgerens præmisser

02. maj 2016  |  HK Kommunal  | 

Borgerservice skal i fremtiden have borgeren endnu mere i fokus. Vi skal tænke i e-køer og i at møde borgerne, hvor de er.

I stedet for at sidde i halve og hele timer og glane i et Borgerservicecenter, skal det være muligt at stå i en e-kø i stedet, altså mere konkret bestille tid via en app. Digitalisering skal heller ikke være en spareøvelse, men en vej til at gøre kommunikationen med det offentlige endnu lettere for borgerne og så skal det være slut med Borgerservicecentre – i stedet skal de flyttes ud, hvor borgerne er. Det var nogle af konklusionerne, da konferencen Fremtidens Borgerservice løb af stablen på Hotel Nyborg Strand.

Gode digitale løsninger

Flemming Otto, borgerservicechef i Københavns Kommune, Michel Steen-Hansen, direktør i Danmarks Biblioteksforening og Jesper Bo Jensen, direktør og fremtidsforsker i Fremforsk gav i en paneldebat på konferencen hver deres bud på, hvor Borgerservice er på vej hen. Enige var de i hvert fald om, at de digitale løsninger skal være gode.

Jesper Bo Jensen mener, at det er en nødvendighed at borgeren bliver tænkt ind i forvaltningen. At borgeren bliver set som en ressource og medarbejderne som ”Alfons Aabergs usynlige ven”. Altså en person, der altid er der til at hjælpe en, hver gang man har brug for det. Og så er der nemlig også én, der kan melde tilbage, hvis der er problemer eller noget, der ikke fungerer.

Borgerservice ud til borgerne

Flemming Otto mener, at det er vigtigt, at vi møder borgere, der hvor borgere er. At vi flytter Borgservice ud i samfundet. At de klassiske Borgerservicecentre i fremtiden lukker, hvis de ikke allerede er lukket. I Københavns Kommune er Borgerservice i stedet på biblioteker, jobcentre, forløb i udskolingsklasserne og mobile teams, der tager sig af hjemløse. Derudover bliver skærmservice, noget vi kommer til at se meget af. Altså skærme rundt omkring i byen, hvor man kan være i kontakt med det offentlige.

Biblioteker skal forblive værdineutrale

Michel Steen-Hansen, advarer om, at biblioteket bliver et nyt socialkontor. Han mener, at det er vigtigt, at man bevarer biblioteket som et værdineutralt rum, hvor alle kan komme. Hvis det bliver alt for meget et myndighedsrum frygter han, at folk ikke længere har lyst til at komme der. Derfor lægger han vægt på, at bibliotekerne bliver indrettet godt, så man ikke kommer direkte ind i en ventesal.

Fælles for de tre paneldebattører var holdningen om, at vi skal designe gode løsninger, der giver mening for borgerne. Og så skal kommunerne blive bedre til at tænke fælles løsninger.


Administrativt kontorarbejde Ydelse og borgerbetjening Skole, bibliotek og kultur

Skal du med til Fag & Fremtid 2016?

Meld dig til i dag

Skal du med til Fag & Fremtid 2016?


Meld dig til i dag

Relevante nyheder


Borgerservice på kinesisk

05. november 2017  | HK Kommunal

Den kommunale borgerservice i Kina spiller en central rolle i, hvordan man kan kombinere big data, overvågning og adfærdsregulering.


Randers udvider video-borgerservice

23. oktober 2017  | HK Kommunal

Efter et forsøg med skærmbaseret borgerservice i Havndal, bliver ”Borgerservice i dit nærområde” nu udvidet til to andre landdistrikter i Randers Kommune. Plejehjem er et anbefalet sted at tilbyde servicen.


Værsgo sagsbehandler, her er et forslag til indsats

23. oktober 2017  | HK Kommunal

Syddjurs Kommune deltager de næste fire i et storstilet teknologisk projekt, der skal fjerne sagsbehandleren fra skærmen, give mere tid til borgeren og samtidig fodre sagsbehandleren med forslag til initiativer.


 Se alle nyheder

Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Fagforeningen: Mandag til torsdag kl. 8.00-17.00. Fredag kl. 8.00-16.00. A-kassen: Mandag og onsdag: 08.00-17.00 Tirsdag og torsdag: 08.00-12.00 Fredag: 08.00-16.00

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Tekniske problemer

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6.00-24.00.

... eller skriv til os her

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Fagforeningen: Mandag til torsdag kl. 8.00-17.00. Fredag kl. 8.00-16.00. A-kassen: Mandag og onsdag: 08.00-17.00 Tirsdag og torsdag: 08.00-12.00 Fredag: 08.00-16.00

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Tekniske problemer

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6.00-24.00.

... eller skriv til os her

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Har du glemt din adgangskode?

Få tilsendt en ny kode på sms eller email.

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk