Fremtidens borgerservice på borgerens præmisser

02. maj 2016  |  HK Kommunal  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Borgerservice skal i fremtiden have borgeren endnu mere i fokus. Vi skal tænke i e-køer og i at møde borgerne, hvor de er.

I stedet for at sidde i halve og hele timer og glane i et Borgerservicecenter, skal det være muligt at stå i en e-kø i stedet, altså mere konkret bestille tid via en app. Digitalisering skal heller ikke være en spareøvelse, men en vej til at gøre kommunikationen med det offentlige endnu lettere for borgerne og så skal det være slut med Borgerservicecentre – i stedet skal de flyttes ud, hvor borgerne er. Det var nogle af konklusionerne, da konferencen Fremtidens Borgerservice løb af stablen på Hotel Nyborg Strand.

Gode digitale løsninger

Flemming Otto, borgerservicechef i Københavns Kommune, Michel Steen-Hansen, direktør i Danmarks Biblioteksforening og Jesper Bo Jensen, direktør og fremtidsforsker i Fremforsk gav i en paneldebat på konferencen hver deres bud på, hvor Borgerservice er på vej hen. Enige var de i hvert fald om, at de digitale løsninger skal være gode.

Jesper Bo Jensen mener, at det er en nødvendighed at borgeren bliver tænkt ind i forvaltningen. At borgeren bliver set som en ressource og medarbejderne som ”Alfons Aabergs usynlige ven”. Altså en person, der altid er der til at hjælpe en, hver gang man har brug for det. Og så er der nemlig også én, der kan melde tilbage, hvis der er problemer eller noget, der ikke fungerer.

Borgerservice ud til borgerne

Flemming Otto mener, at det er vigtigt, at vi møder borgere, der hvor borgere er. At vi flytter Borgservice ud i samfundet. At de klassiske Borgerservicecentre i fremtiden lukker, hvis de ikke allerede er lukket. I Københavns Kommune er Borgerservice i stedet på biblioteker, jobcentre, forløb i udskolingsklasserne og mobile teams, der tager sig af hjemløse. Derudover bliver skærmservice, noget vi kommer til at se meget af. Altså skærme rundt omkring i byen, hvor man kan være i kontakt med det offentlige.

Biblioteker skal forblive værdineutrale

Michel Steen-Hansen, advarer om, at biblioteket bliver et nyt socialkontor. Han mener, at det er vigtigt, at man bevarer biblioteket som et værdineutralt rum, hvor alle kan komme. Hvis det bliver alt for meget et myndighedsrum frygter han, at folk ikke længere har lyst til at komme der. Derfor lægger han vægt på, at bibliotekerne bliver indrettet godt, så man ikke kommer direkte ind i en ventesal.

Fælles for de tre paneldebattører var holdningen om, at vi skal designe gode løsninger, der giver mening for borgerne. Og så skal kommunerne blive bedre til at tænke fælles løsninger.

Administrativt kontorarbejde Ydelse og borgerbetjening Skole, bibliotek og kultur

Relevante nyheder

Bortvist fra borgerservice pga regelbrud med NemID

14. september 2020  | HK Kommunal

Tjenesteforseelser, udført i privat interesse, bedømmes hårdt. Det viser en sag fra borgerservice, hvor en medarbejder blev bortvist og afskediget for at hjælpe et familiemedlem med NemID uden om de fastlagte procedurer.

Advokater med forslag til bedre retssikkerhed på socialområdet

30. august 2020  | HK Kommunal

Der sker oprettes en Retssikkerhedsfond, lyder et af forslagene fra Advokatsamfundet, efter en rapport viser, at der sker stadig flere fejl i sagsbehandlingen på det sociale område.

Det nytter med ekstra indsats mod borgergæld

17. august 2020  | HK Kommunal

Op til sommerferien kørte borgerservice i Aarhus Kommune en minikampagne for at få borgere til at betale deres restancer og gæld til kommunen. Selv en lille indsats har god effekt, viser resultatet.

Se alle nyheder

Skal du med til Fag & Fremtid 2016?

Meld dig til i dag

Skal du med til Fag & Fremtid 2016?

Meld dig til i dag

Problemer med login?