Ring til fagforeningen

7011 4545

Lørdag 10.00-12.00 
Søndag 10.00-12.00 
Mandag 8.00-17.00
Tirsdag 8.00-17.00
Onsdag 8.00-17.00
Torsdag lukket Lukket

Ring til a-kassen

7010 6789

Lørdag Lukket
Søndag Lukket
Mandag 8.00-17.00
Tirsdag 8.00-17.00
Onsdag 10.00-17.00 
Torsdag lukket Lukket

Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive til os

Skriv til os

Oplever du tekniske problemer med hjemmesiden ring: 4437 1563 - åben: 6.00-24.00

Telefonerne er åbne i weekenden

HK Fagforening er klar til at svare på spørgsmål om coronavirus i relation til dit arbejdsliv. Ring til os lørdag den 4. og søndag den 5. april mellem kl. 10.00 og 12.00.

Telefon: 7011 4545

HK.dk logo

Fremtidens borgerservice på borgerens præmisser

02. maj 2016  |  HK Kommunal  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Borgerservice skal i fremtiden have borgeren endnu mere i fokus. Vi skal tænke i e-køer og i at møde borgerne, hvor de er.

I stedet for at sidde i halve og hele timer og glane i et Borgerservicecenter, skal det være muligt at stå i en e-kø i stedet, altså mere konkret bestille tid via en app. Digitalisering skal heller ikke være en spareøvelse, men en vej til at gøre kommunikationen med det offentlige endnu lettere for borgerne og så skal det være slut med Borgerservicecentre – i stedet skal de flyttes ud, hvor borgerne er. Det var nogle af konklusionerne, da konferencen Fremtidens Borgerservice løb af stablen på Hotel Nyborg Strand.

Gode digitale løsninger

Flemming Otto, borgerservicechef i Københavns Kommune, Michel Steen-Hansen, direktør i Danmarks Biblioteksforening og Jesper Bo Jensen, direktør og fremtidsforsker i Fremforsk gav i en paneldebat på konferencen hver deres bud på, hvor Borgerservice er på vej hen. Enige var de i hvert fald om, at de digitale løsninger skal være gode.

Jesper Bo Jensen mener, at det er en nødvendighed at borgeren bliver tænkt ind i forvaltningen. At borgeren bliver set som en ressource og medarbejderne som ”Alfons Aabergs usynlige ven”. Altså en person, der altid er der til at hjælpe en, hver gang man har brug for det. Og så er der nemlig også én, der kan melde tilbage, hvis der er problemer eller noget, der ikke fungerer.

Borgerservice ud til borgerne

Flemming Otto mener, at det er vigtigt, at vi møder borgere, der hvor borgere er. At vi flytter Borgservice ud i samfundet. At de klassiske Borgerservicecentre i fremtiden lukker, hvis de ikke allerede er lukket. I Københavns Kommune er Borgerservice i stedet på biblioteker, jobcentre, forløb i udskolingsklasserne og mobile teams, der tager sig af hjemløse. Derudover bliver skærmservice, noget vi kommer til at se meget af. Altså skærme rundt omkring i byen, hvor man kan være i kontakt med det offentlige.

Biblioteker skal forblive værdineutrale

Michel Steen-Hansen, advarer om, at biblioteket bliver et nyt socialkontor. Han mener, at det er vigtigt, at man bevarer biblioteket som et værdineutralt rum, hvor alle kan komme. Hvis det bliver alt for meget et myndighedsrum frygter han, at folk ikke længere har lyst til at komme der. Derfor lægger han vægt på, at bibliotekerne bliver indrettet godt, så man ikke kommer direkte ind i en ventesal.

Fælles for de tre paneldebattører var holdningen om, at vi skal designe gode løsninger, der giver mening for borgerne. Og så skal kommunerne blive bedre til at tænke fælles løsninger.


Administrativt kontorarbejde Ydelse og borgerbetjening Skole, bibliotek og kultur

Relevante nyheder


Den Digitale Hotline indgår aftale om chatbot

30. marts 2020  | HK Kommunal

Inden udgangen af 2020 kan borgere i størstedelen af landets kommuner få hjælp døgnet rundt gennem en fælles chatbot.


Tusindvis af kommunale spøgelsesborgere fundet

08. marts 2020  | HK Kommunal

En skærpet CPR-kontrol i kommunerne har afsløret cirka 11.000 såkaldte spøgelsesborgere, der uretmæssigt har fået offentlige ydelser på grund af fejlregistrering, ligesom kommunen kan have fået ekstra i udligning.


Pas-problemer i borgerservice skal ordnes, lover minister

24. februar 2020  | HK Kommunal

Flere hundredetusinde pas er siden 2008 forsvundet og mange er misbrugt, blandt andet via de kommunale borgerservices. Problemet har nu stor politisk bevågenhed, og der skal nu findes løsninger, lover justitsministeren.


 Se alle nyheder

Skal du med til Fag & Fremtid 2016?

Meld dig til i dag

Skal du med til Fag & Fremtid 2016?


Meld dig til i dag

Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Problemer med login?

For at øge sikkerheden i forbindelse med din adgangskode til Mit HK, skal du logge ind med NemID første gang, herefter kan du oprette din egen adgangskode på Mit HK.

Log ind med NemID

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk