Efteruddannelse: Ritas egen rejse

09. maj 2016  |  Midt

Når forbundssektorformand Rita Bundgaard anbefaler medlemmerne i HK Stat at tage efteruddannelse, så ved hun, hvad hun taler om. Rita har selv været på en rejse, hvor hun har flyttet sig selv og sin karriere med målrettet efteruddannelse.

- Når det gælder uddannelse og efteruddannelse, kan jeg skrue helt op for retorikken. For jeg har gået hele vejen selv, starter Rita Bundgaard beretningen om sin egen uddannelseshistorie. Hun fortsætter:

- Jeg havde nogle erfaringer fra kontorområdet, men stod uden job, da vi boede i Odense. Jeg meldte mig derfor ledig hos HK Odense, hvor den faglige vejleder sagde ”…og så skal du have noget uddannelse”. Det blev i første omgang til nogle regnskabsfag på Tietgenskolen i Odense, og senere et modul på Merkonom, så jeg kunne blive faglært inden for kontorfaget. Senere har jeg blandt andet taget en diplomuddannelse, og i år skal jeg starte på en master i retorik og formidling på AU.

Myter og motivation

Rita Bundgaard fortæller om uddannelse til HK'erne ved HK Stats Karrieredag på Syddansk Universitet i Odense.

HK fik Rita et positivt skub, der siden har givet hende mange oplevelser og nye kompetencer. Hun er dog også klar over, at der er nogle myter og forhindringer, der skal gøres op med, hvis flere HK’ere skal styrkes med efteruddannelse.

Chefen siger garanteret bare nej…

Der er for langt til en uddannelsesinstitution…

er to af de grunde, HK’erne giver til, at de ikke er i gang med efteruddannelse. Det viste en undersøgelse på området, som sektoren gennemførte i november 2014. Her viste besvarelserne fra 4000 medlemmer af HK Stat blandt andet, at kun 11% var i gang med efteruddannelse, og hele 40% ikke havde været på videreuddannelse siden deres oprindelige uddannelse:
   - Vi er dygtige til hverdagens uddannelser og kurser, men vi vil gerne hjælpe medlemmerne til at løfte blikket og motivere dem til det, der giver nogle ECTS-point.
   - Det er samtidig vigtigt at sige, at det perfekte tidspunkt til at tage videreuddannelse aldrig kommer, for der vil altid være noget at tage hensyn til. Men hvornår er så det næstbedste tidspunkt? Det handler ofte om at få taget hul på det med den uddannelse, du synes ser sjovest og mest motiverende ud. Med HK Stats Karrieredag er vi netop ude for at motivere vores medlemmer, der samtidig kan motivere hinanden ved at vise interesse for, hvad kolleger er i gang med, og hvad de kommer tilbage med, når de har været på videreuddannelse.

Kærligt og blidt skub

Rita Bundgaard, sektorformand HK Stat, og Brita Andersen, afdelingssektorformand HK Stat Midt, taler med medlemmer om uddannelse til HK Stats Karrieredag i Odin Havnepark.

Rita Bundgaard glæder sig over den store interesse for Karrieredagene i HK Stat, som hun oplevede både i HK Midt og i alle andre afdelinger:
   - Med karrieredagene skubber vi kærligt og blidt til medlemmerne i forhold til efteruddannelse, og det kan jeg garantere, at vi fortsætter med i de kommende år. Vi har blandt andet et ambitiøst mål om, at flere af de medlemmer, der har en kontorfaglig uddannelse, går i gang med en akademiuddannelse. Målet for det er, at 50% af medlemmerne skal have en akademiuddannelse i 2024. I dag er det 27%. Det er et langsigtet mål, for vi er også klar over, at det tager tid at komme igennem en hel uddannelse, men en begyndelse med et eller flere moduler vil være rigtig godt, slutter HK Stats formand Rita Bundgaard, der fortsætter sin egen uddannelsesrejse – og glæder sig til at se endnu flere medlemmer gøre det samme.

Efteruddannelse Karrierekampagnen Karriereudvikling Kompetencer

ring til karrieretelefonen
mandag - fredag
kl. 13-16

se alle de fordele
du kan få glæde
af som hk-medlem

HK Medlemsfordele

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK