Gode kolleger er vigtigst for trivslen på job

09. maj 2016

Én faktor tæller væsentligt mere end andre, for at vi trives på jobbet: gode kolleger. Kollegerne er vigtigere end både sjove arbejdsopgaver og en god chef – og også vigtigere end en høj løn. Det viser en ny undersøgelse fra HK, der ønsker at sætte mere fokus på betydningen af godt kollegaskab.

Gode kolleger gør arbejdsdagen bedre. Således mener mere end hver anden af alle danskere (54 procent), der er i arbejde, at det er en af de enkeltstående faktorer, der er vigtigst for deres trivsel på jobbet. Dermed tæller kollegerne mere end arbejdsopgaverne (46 procent) og næsten dobbelt så meget som at have en god chef (30 procent). Og kollegerne er også mange gange vigtigere end en høj løn (15 procent). Det viser en ny undersøgelse, som er foretaget for HK via Epinions Danmarkspanel blandt godt 2.000 danskere.

”At have gode kolleger betyder, at man er en del af et arbejdsfællesskab, hvor man støtter hinanden socialt og professionelt. Og hvor man er fælles om at håndtere de udfordringer, der nu engang er på en arbejdsplads. Kollegerne er vigtige for, at vi trives, men også at vi tør være innovative, så vi kan løse vores arbejdsopgaver bedre og smartere. Derfor er det vigtigt, at arbejdsgiverne fokuserer mere på at støtte det gode kollegaskab i hverdagen og skaber rammer, der fremmer fællesskabet på arbejdspladsen”, siger Signe Pihl-Thingvad, der er lektor ved Syddansk Universitet, hvor hun forsker i psykisk arbejdsmiljø.

Gode kolleger gør arbejdsdagen bedre

Kollegerne giver os mere lyst til at gå på arbejde

Hvis man har det godt med sine kolleger, har man også mere lyst til at gå på arbejde. Det svarer hele 63 procent af danskerne i undersøgelsen. Samtidig er gode kolleger en af de vigtigste grunde til, at vi holder fast i vores arbejdsplads og ikke vælger at skifte til en anden.

60 procent af danskerne mener således, at kollegerne er vigtigst for, at de har lyst til at blive på deres arbejdsplads i lang tid. Og over en tredjedel (35 procent) kunne endda finde på at blive i et job, som de ellers ikke kunne lide – hvis bare de var glade for kollegerne.

”Der er selvfølgelig nogle grundvilkår, som skal være på plads. Fx er en ordentlig løn uden tvivl vigtig – og det er jo her, at vi som fagforening kommer ind i billedet, så det ikke er op til den enkelte at bekymre sig om det. Men derudover tilbringer vi alle sammen rigtig mange timer på jobbet, og kollegerne betyder meget for vores trivsel og vores lyst til at møde ind på arbejdet i hverdagen”, siger Mette Kindberg, der er næstformand i HK, og fortsætter:

”Derfor er det vigtigt, at arbejdsgiverne sætter fokus på det psykiske arbejdsmiljø og det gode kollegaskab – og så er det vigtigt, at den enkelte medarbejder tager sin del af ansvaret ved at være en god kollega og skabe et godt fællesskab på arbejdspladsen”.

Gode kolleger får os til at yde en ekstra indsats

Og kollegerne har ikke kun betydning for, om vi trives. De kan også få os til at gøre os særligt umage eller give den en ekstra skalle for at komme i mål med en opgave på arbejdet. 53 procent af danskerne svarer nemlig, at et godt sammenhold på arbejdspladsen kan få dem til at yde en ekstra indsats i deres job.

Derudover siger næsten tre fjerdedele (74 procent), at de gerne gør en ekstra indsats for at hjælpe en kollega, og 62 procent føler også generelt, at deres kolleger er parate til at hjælpe dem, når de har brug
for det.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK