Ring til HK's fagforening

Når du har spørgsmål til ansættelsesvilkår, kontingent, medlemskab samt samtaler i Job og vejledning

Torsdag 8.00-17.00
Fredag Lukket
Lørdag Lukket
Søndag Lukket
Mandag 8.00-17.00
Tirsdag 8.00-17.00

Skal vi ringe dig op?

Bestil et opkald, så ringer vi til dig i det ønskede tidsrum

Bestil opkald

Ring til HK's a-kasse

Når du har spørgsmål til dagpenge, feriedagpenge, efterløn, jobsøgning i EØS og selvstændig virksomhed

Torsdag 8.00-17.00
Fredag Lukket
Lørdag Lukket
Søndag Lukket
Mandag 8.00-17.00
Tirsdag 8.00-17.00

Skal vi ringe dig op?

Bestil et opkald, så ringer vi til dig i det ønskede tidsrum

Bestil opkald

Husk, at du også altid er velkommen til at skrive til os

Oplever du tekniske problemer med hjemmesiden ring: 4437 1563 - åben: 6.00-24.00

Regeringen angriber velfærden

09. maj 2016  |  Nordjylland  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

HK Nordjylland opfordrer: Kom til demonstration på torsdag mod omprioriteringsbidrag og milliardbesparelser i velfærden

På torsdag gør de det i Frederikshavn, Hjørring, Aabybro, Aalborg, Støvring, Thisted, Aars, Hobro og en lang række andre kommuner landet over: Demonstrerer mod regeringens såkaldte omprioriteringsbidrag.

Omprioriteringsbidraget betyder, at kommunerne indtil 2019 hvert år skal aflevere én procent af driftsbudgettet til regeringen.

- Det er penge, der skulle bruges på velfærd til børn, ældre og alle andre borgere, siger Katharina Hauge Antonsen, formand for HK Kommunal Nordjylland. Hun repræsenterer HK Nordjylland i Velfærdsalliance.dk, der er en sammenslutning af fagforeninger landet over og som står bag demonstrationerne.

- Med omprioriteringsbidraget har finansminister Claus Hjort Frederiksen fingrene langt nede i de kommunale kasser, og det rammer alle, der er afhængige af en velfungerende offentlig sektor, siger Katharina Hauge Antonsen og peger på, at fx Rebild Kommune tvinges til at skære 12 millioner kroner og Aalborg Kommune 84 millioner kroner næste år.

- I alt mister de nordjyske kommuner tilsammen 487 millioner kroner til velfærd i de kommende år. Det betyder bl.a. fyringer af kommunalt ansatte, der skal levere velfærd; også administrative HK’ere, der sørger for, at maskineriet i den offentlige sektor fungerer, siger hun.

AE-rådet har på baggrund af tal fra finansministeriet beregnet, at omprioriteringsbidraget de kommende år vil koste 10.700 fuldtidsjobs i kommunerne.

Selvom regeringen har lovet at sende nogle af pengene tilbage til kommunerne, betegner Katharina Hauge Antonsensen det som et angreb på det kommunale selvstyre.

- Det hindrer en effektiv planlægning i kommunerne. Det provokerer mig, at regeringen – som i øvrigt sidder på et smalt grundlag – handler mere og mere diktatorisk og egenhændig.

HK Nordjylland opfordrer alle til at deltage i demonstrationerne, der finder sted torsdag 12. maj klokken 17.00.

SE HVOR DER DEMONSTRERES

Problemer med login?