Tag ejerskab af din MUS

09. maj 2016  |  Samdata  |  Ernst Poulsen

MUS-samtalen giver dig mulighed for at komme i dialog med din chef om, hvordan du passer ind i firmaets langsigtede strategi. Det kræver, at du tager ansvar for samtalen.

Frygter du den årlige MUS-samtale? Er du nervøs for, at chefen vil bruge samtalen til at fokusere på de fejl, du har lavet i det forløbne år? Så er det på tide at vende samtalen om til noget positivt.

”Mus-samtalen skal i hvert fald ikke være den årlige skæld-ud-samtale,” slår Jens Rastrup Andersen fast. Han arbejder til hverdag som projektleder på Sundhed.dk og er bestyrelsesmedlem i SAMDATA/HK.

Overtag ansvaret for MUS’en

Billede af Jens Rastrup Andersen, Bestyrelsesmedlem af SAMDATA.

MUS-samtalen er den oplagte mulighed for at få lavet en efteruddannelses-aftale med chefen, men det kræver, at man tager medansvar for samtalen og forbereder sig, siger Jens Rastrup Andersen. (Foto: Ernst Poulsen)

Han ser i stedet MUS-samtalen som en mulighed. Men muligheden kræver også, at du selv tager ansvar.

”Det skal primært være en samtale, der skal handle om de opgaver, du har nu, og de opgaver du skal have i fremtiden, så du passer ind i firmaets strategi,” forklarer Jens Rastrup Andersen.

Som forberedelse til samtalen anbefaler han, at man læser op på firmaets langsigtede strategi og især overvejer, hvilken efteruddannelse man måske skulle tage for også at have en rolle i firmaet om nogle år. Selv om det lyder simpelt, kan det godt være en svær opgave.

Lederweb.dk findes et MUS-værktøj med en stribe spørgsmål, man kan tage udgangspunkt i før man går ind til samtalen. Her kan man give sig selv point for at få et overblik over, hvordan det går på forskellige områder.

Det kan fx være gavnligt at se på, hvordan man klarer opgaverne, hvordan samarbejdet er med kollegaerne, hvordan man passer ind i organisationen, hvordan relationen er til kunderne – og ikke mindst, hvor man ser sig selv i fremtiden.

”Det er her, at det er væsentligt at møde op med en fremadrettet tilgang, og især nogle ideer med til en passende efteruddannelse. Så bliver det en positiv samtale, hvor man selv er med til at styre retningen,” siger Jens Rastrup Andersen, der særligt anbefaler Akademi- og diplomuddannelser, der giver ECTS-point.

”Når man er i IT-faget, har man en forpligtelse til at holde sig opdateret, og hele tiden følge med for at være attraktiv på arbejdsmarkedet. Det betyder, at man også bør tage kurser, der giver et større kompetenceløft,” understreger han. Han minder også om, at det er væsentligt at få nedskrevet aftalerne, så det ikke går i glemmebogen et par måneder senere.

”IT-faget handler om livslang læring – på samme måde som lægefaget.”

Er du helt eller delvist selvlært, kan det være en god ide at få en realkompetencevurdering (RKV) før MUS-samtalen. Med en RKV får du vurderet dine kompetencer på det lokale VUC, og dermed kan du få et skriftligt bevis for de ting, du allerede kan. Med det papir i hånden, er det oplagt at bruge MUS-samtalen til at få en aftale om at supplere med de manglende kurser, så du får en samlet uddannelse, uden at skulle begynde helt fra bunden.

Et skridt mod bedre løn

MUS-samtalen er ikke en lønforhandling, men det kan netop være chancen for at binde chefen op på en aftale om efteruddannelse, der kan være af rigtig stor værdi på lang sigt.

”Ofte er uddannelse et af de argumenter, der reelt kan bruges til at argumentere for, at man hører hjemme i en højere lønramme,” forklarer Jens Rastrup Andersen.

Arbejder man i det offentlige er det vigtigt at huske, at der nu findes kompetencefonde på både det statslige og det kommunale område, hvor der er sat penge af til efteruddannelse.

”Det eneste det koster er tid, og det er vigtigt, at du foretager den investering i din egen fremtid,” understreger Jens Rastrup Andersen. ”

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK