Uddannelse og Voksen-SU på dagsordenen 1. maj

09. maj 2016  |  Sjælland

Voksen-SU, fleksibel pensionsalder og bedre arbejdsmiljø. Det var fokuspunkterne, da Kurt Jørgensen, HK Privat Sjælland, holdt tale i Gørlev 1. maj.

Kurt Jørgensen holdt også tale på 1. maj-mødet i Gørlevs gamle biograf i 2015

Der var morgenbord og god stemning med fællessang og musik søndag formiddag i Gørlevs gamle biograf. På talerlisten var Rasmus Horn Langhoff, Socialdemokraterne, Kirsten Rask fra Regionsrådet Sjælland og Gunver Jensen, som er medlem af kommunalbestyrelsen. Kurt Jørgensen, som er formand for HK Privat Sjælland, havde også fornøjelsen at tale på det hyggelige 1. maj-møde. Dette er hovedtrækkene fra talen:

Et arbejdsmarked i forandring

Vi vil opleve store forandringer på arbejdsmarkedet i de kommende år. Robotter, digitalisering, automatisering og anden avanceret teknologi vil i stigende grad gøre deres indtog på arbejdspladserne. Flere tænketanke vurderer, at omkring 870.000 jobs – eller ca. 30 % af de jobs, vi kender i dag – vil blive automatiseret og forsvinde om 5-10 år. Ifølge Cevea vil op mod 80 % af de nuværende HK-jobs være væk om bare 10-15 år. Tankevækkende. For selvom nye arbejdspladser vil komme til, så er det ikke sikkert, vi har de efterspurgte uddannelser og kompetencer.

For at kunne imødekomme efterspørgslen på arbejdskraft i fremtiden skal vi sørge for at videreuddanne os. I den forbindelse er det nødvendigt at sikre adgangen til uddannelse – også i voksenlivet – for alle uanset social status, som har evnerne.

- Derfor har vi brug for en ny voksen-SU, der giver folk, der er midt i livet, en reel mulighed for at opkvalificere sig eller at tilegne sig nye kompetencer, sagde Kurt Jørgensen, og fortsatte:

- Det skal være en SU på et højere niveau end det, vi kender til ungdomsuddannelser, da det skal kunne forsørge en familie. Derfor forestiller jeg mig en voksen-SU på et højere niveau end dagpenge.

Og så skal vi sikre, at folk betaler den skat, de skal. På nuværende tidspunkt mangler mere end 82 mia. kr. at blive inddrevet. Fordi SKAT ikke har ressourcerne til det.

- Disse mange milliarder kunne sagtens finansiere en voksen-SU-reform, der kan sikre den kvalificerede arbejdskraft til fremtidens arbejdsmarked, fastslog Kurt.

En anden mulighed er at indbygge forbedrede uddannelsesmuligheder i overenskomsterne. Forberedelserne til forhandlingerne, der starter op efter nytår, er så småt i gang.

Ja tak til fleksibel pensionsalder

Kurt berørte også pensionsalderen, som i 2030 bliver sat op til 68 år. Derefter kan den stige med 1 år for hvert 5. år. Det betyder, at vi i 2040 kan forvente en pensionsalder på 70 år. Står det til DA, så skal der yderligere opstramning til, så pensionsalderen bliver 72 år. Den tanke var Kurt ikke begejstret for:

- Mange har både fysisk og psykisk nedslidende arbejde, der forhindrer dem i at arbejde, indtil de når pensionsalderen allerede i dag.

- I HK kan vi se, at bare medlemmerne er kommet over de 50 – især hvis man er kvinde – bliver det svært at overtale en virksomhed til at give et nyt job.

Han foreslog i stedet 2 løsninger:

• En fleksibel pensionsalder, så dem med de mest nedslidende jobs kan få pension tidligere, og dem, der ikke bliver så belastet, kan blive lidt længere på arbejdsmarkedet.
  • Bedre arbejdsmiljø og nogle ordentlige seniorpolitikker i virksomhederne, så der bliver bedre mulighed for, at nogle flere kan holde til at arbejde lidt længere.
- Men uanset om vi taler om uddannelse, om pension, arbejdsmiljø eller om noget af alt det andet, der er på dagsordenen, kan vi være stensikre på, at vi skal kæmpe for det, sluttede Kurt sin tale.

Hent Kurts 1. maj-tale som pdf

Efteruddannelse Pension Arbejdsmiljø Overenskomst

TAg et karrieretjek og bliv klogere på dig selv

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK