Selv små ulykker skal anmeldes hurtigt

10. maj 2016  |  HK it, medie & industri  |  Rani Bech

Små ulykker kan gøre stor skade i lang tid efter den skete. Derfor er det vigtigt at anmelde og tage på skadestuen hver gang.

De fleste har på et eller andet tidspunkt været ude for at snuble på gaden eller set det ske for andre. Det kan føles lidt pinligt, og mange er tilbøjelige til at rejse sig hurtigt op igen og børste eventuelt snavs væk og ellers fortsætte, som om ingenting var hændt. Men selv små ulykker kan gøre stor skade. Så hvis ulykken sker i arbejdstiden eller på din arbejdsplads, kan det blive både dyrt og smertefuldt, hvis den ikke anmeldes.

- Der findes sådan set ikke en bagatelgrænse, når det kommer til den slags her. Det ganske enkelt bedst at være på den sikre side. Der kan sagtens komme komplikationer senere. Det kan også være at en skade, der egentlig er taget hånd om, springer op igen senere. Hvis man så ikke har anmeldt ulykken, da det skete, er der ikke ret meget at stille op, siger faglig sagsbehandler Pia Michelsen, HK it, medie & industri Hovedstaden.

Ligesom de andre faglige medarbejdere i afdelingen er hun i kontakt med medlemmer, der ganske enkelt ikke har været klar over, hvor stor betydning tidspunktet for en anmeldelse af en arbejdsulykke har.

- Et af vores medlemmer, som arbejder hos en automobilforhandler, var i gang med at sætte dæk på plads. Under løftet af et af dækkene faldt han og fik dækket ned over sig. Han syntes, det var pinligt og skyndte sig at rejse sig op igen for at undgå, at nogen så det. Skaderne efter faldet kom først lang tid senere. Det var først da en fysioterapeut spurgte, hvornår han var faldet, at det gik op for ham, at det var årsagen til rygsmerterne, fortæller Pia Michelsen, som ikke kan komme med nok formaninger til andre om ikke at begå samme fejl.

For en sikkerheds skyld
Det er to år siden, at medlemmet faldt, og da han forstod sammenhængen mellem faldet og de senere rygproblemer, var det blevet for sent at anmelde arbejdsskaden.

- Nogen undlader at sige noget om ulykken til arbejdsgiveren, fordi de ikke vil lægge arbejdspladsen til last. Men virksomheder er forsikret mod den slags, og ved at sige det med samme, giver man arbejdsgiveren bedre muligheder for at få anmeldt ulykken inden fristen på fem dage. Så det er et misforstået hensyn, mange tager, siger hun.

Fagforeningen kan også anmelde en arbejdsulykke til arbejdsskadestyrelsen op til et år efter, at den indtraf.

- Man kan gå til sin egen læge i første omgang eller tage på skadestuen. Hvis der ikke er sket noget, er det kun godt. Men hvis der er sket noget, gør det alting lettere for alle parter, at ulykken er blevet konstateret og undersøgt, da den skete, siger Pia Michelsen.

Læs mere om, hvordan du anmelder en arbejdsskade eller arbejdsulykke

Arbejdsmiljø Arbejdsskade

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK