Er det slut med sprællemænd i TDC-selskaberne?

11. maj 2016  |  HK Service Hovedstaden

HK Service Hovedstaden arbejder målrettet på at få overenskomst med TDC-selskaberne Telmore og Fullrate. 18. maj 2016 mødes vi med ledelsen og håber, at vi kan finde en form, hvor de ansatte ikke længere skal betale prisen for den billige telefoni.

I 2015 afslørede HK, sammen med flere medier, hvordan medarbejdere i TDC’s lavprisselskaber blev hånet med ”taber hatte” eller fik placeret en plastiklort på deres arbejdsborde, hvis de ikke solgte tilfredsstillinde. Vi hørte om unge mennesker, der ikke måtte gå på toilettet, før de havde fået et salg i hus. Teleselskabets ledelse lovede bod og bedring, men i 2016 var den gal igen.

Daniel Sørensen og Daniel Jensen opsøgte i slutningen af marts HK Service Hovedstaden, og fortalte, at de var rystede over de afstraffelsesmetoder, man benyttede i call-centret. De havde flere gange oplevet, at medarbejdere, der kom for sent, blev pålagt at lave armstrækninger eller englehop foran hujende og heppende kollegaer. Drengene sagde op og stod frem i blandt andet Metro Express og Go’Aften Danmark, for at sætte fokus på de kritisable forhold i TDC’s lavprisselskaber.

Daniel og Daniel
- Det var helt vildt ubehageligt. Det var selvfølgelig ikke i orden at komme for sent, men der var meget stor forskel på hvad man kunne tillade sig. Nogle kunne komme og gå som det passede dem, mens vi andre skulle spørge om lov til at gå på toilettet, fortæller Daniel Jensen.

Han og kammeraten Daniel Sørensen har begge lagt callcenter-branchen bag sig og søger nu tilbage til pædagogassistentjob og uddannelse. De er glade for at de sagde op og stod frem.

- Vi har fået positive kommentarer fra alle – bortset fra en enkelt mellemleder fra TDC-selskabet, som skrev på Facebook, at det var løgn hvad vi sagde. Men bare de stopper, så det ikke går ud over flere, er vi glade, forklarer Daniel Jensen

Efter medieomtalen og en heftig debat på Telmores Facebook-side, lover ledelsen igen at stramme op, og de tager offentligt stærkt afstand fra den fysiske afstraffelse på arbejdspladsen. HK Service har endnu engang budt til forhandling, og den 18. maj 2016 sætter parterne sig til mødebordet.

Se eller gense interviewet i Go'Aften Danmark her.

Mobning og chikane