Stress løses i fællesskab

11. maj 2016  |  MidtVest  |

De fleste kan komme tilbage til deres arbejdsliv, men kræver opbakning og forståelse fra omgivelserne at komme igang igen efter en stressperiode. Og vi skal turde stille spørgsmål og tale om stress. Der er mange tabuer, mener Pernille Rosenkrantz-Theil.

Med ganske få undtagelser rejser alle de 120 tilhørere i lokalet op og kigger rundt.  Aftenens foredragsholder, folketingspolitiker Pernille Rosenkrantz-Theil har netop leveret sin indgangsreplik:
- Jeg vil gerne se, hvor mange af jer, der enten selv har været syge af stress, eller har været tæt på et familiemedlem, en ven eller god kollega, der har haft stress.

Og stort set alle har rejst sig. Mange med et synligt overrasket blik i øjnene over, at de faktisk er så mange, som står der sammen.

Den populære folketingspolitiker er inviteret til medlemsarrangement hos HK MidtVest i anledningen af den internationale arbejdsmiljødag, som er hvert år d. 28. april.

En helt anden person

Pernille Rosenkrantz-Theil går straks i kødet på en række af de tabuer, hun mener omgiver stress. At der sker noget med ens personlighed, når man er syg. At stressen faktisk forandrer en så meget, at man reelt er en anden, mens man er syg. Det er omverdenen nødt til at vide – og forstå.

Hun fortæller hudløst ærligt om sin egen stresssygdom. Hvordan den langsomt udviklede sig, og at hun i en lang periode på adskillige måneder ignorerede det. Hukommelsen svigtede – så kompenserede hun ved at udvikle et avanceret noteapparat. Tårerne kom på mange ubelejlige tidspunkter, på arbejde og hjemme. Hendes lunte blev superkort. Alt det ignorerede hun.
Tætte kolleger på Christiansborg havde indtrængende talt med hende om, at hun var ved at gå ned med stress.
Pernille Rosenkrantz-Theil var endda indlagt til observation for hjerneblødning, hvor lægerne fortalte hende, at kroppen var ved at lukke ned på grund af overbelastning. Heller ikke det ramte hende.

Det gjorde det derimod en dag, hvor en medarbejder på Chirstiansborg knaldede Pernilles dør i med et brag og beskeden ”Vil du ikke godt lukke røven og indse, at du er syg”. Pernille havde lige givet sin medarbejder en større verbal afklapsning. Og pludselig kunne Pernille se, at hun lige nu havde opført sig som en frygtelig chef, hun selv havde været udsat for i sin studietid og på ingen måde ville være som.
Lige der blev hun klar over, hvor galt det var. Hun forlod borgen og kom først tilbage efter et år.

Pejlemærker ved stress

Hukommelse, gråd og kort lunte. Det er ifølge Rosenkrantz-Theil nogle af de tegn, vi som kolleger, familie eller venner skal holde øje med.

Hun mener, at det for langt de fleste kan lade sig gøre at komme tilbage til jobbet, men hvordan er meget individuelt. Selv startede hun med at forhandle finanslov, for det var den opgave, hun brændte for, og så kunne hun sagtens arbejde mange timer med det samme.

Tilbage til et arbejdsliv

Pernille Rosenkrantz-Theil er i dag tilbage i fuldt vigør som folketingspolitiker.

Når man kommer tilbage, er det vigtigt, at omgivelserne ikke er bange for at tale om stressen. At der er forståelse for, at man kan have brug for at gøre noget anderledes, eller at der måske er ting, man ikke kan huske
- Jeg ved, jeg har siddet til møder og lavet aftaler, som jeg intet kan huske om i dag. Jeg kan kun læse om det i mine noter. Folk kan have betroet mig, deres inderste, og jeg kan ikke huske det. På den måde kan man komme til at såre folk dybt, fortæller Rosenkrantz- Theil.

- Derfor er det vigtigt, at få hjælp fra nogen i ens omgivelser. En kollega, tillidsmand eller en arbejdsmiljørepræsentant, som kan hjælpe med den manglende hukommelse og andre snubletråde, fastslår Rosenkrantz-Theil.

Langt de fleste kan komme tilbage, men vi er for dårlige til at hjælpe dem i Danmark, siger hun. Hør hendes bedste råd i videoen:

Har du set
vores mange aktuelle kurser & arrangementer?

Se kurser på vej

Lær nyt!
ta' et kursus, når du har tid - også hjemme i sofaen

Se vores Online-kurser

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK