10 tips til at overleve sommervarmen på kontoret

12. maj 2016  |  HK Privat  |

Sommeren er på vej. Allerede nu er det en god idé at forebygge de værste gener ved at gå på arbejde på overophedede kontorer

Varme

De seneste par uger har stået på gode mængder sol og varme. Måske en lille forsmag på, hvad vi kan for-vente os af sommermånederne i den kommende tid.

Under alle omstændigheder er det en rigtig god idé allerede nu at gardere arbejdspladsen imod ulidelige, drivhuslignende tilstande. Det er svært ubehageligt – og måske endda sundhedsskadeligt – for de ansatte og går også ud over effektiviteten.

Ifølge Arbejdstilsynets vejledning skal temperaturen på en arbejdsplads holdes på mellem 20 og 22 grader – og må aldrig være højere end 25 grader under normale klimaforhold. Det kan være noget nær umuligt ved en hedebølge. Men så er det arbejdsgiverens ansvar at sørge for, at de ansatte bliver sikret bedst muligt imod ubehag og sundhedsfare.

Læs her 10 gode råd til, hvordan du, kollegerne og ledelsen sammen kan udrydde de værste ulemper ved at gå på arbejde i varmen.

10 gode råd til at overleve varmen

1. Snak med dine kolleger, arbejdsmiljørepræsentanten og ledelsen. Hvornår skal der luftes ud? Hvordan undgår vi træk? Hvordan får vi afskærmet for solen?
  2. Sørg for at have let og løstsiddende tøj på. Gerne af bomuld.
  3. Drik masser af vand. Arbejdsgiveren har ansvaret for, at du har adgang til rigeligt og køligt drikkevand. Normalt anbefales det at drikke mindst 1,5 liter vand igennem en hel dag, men der kan være behov for mere i sommervarmen.
  4. Skærm af for solen, når den varmer for meget. Vær særligt opmærksom på dette, hvis I har store glas-facader eller mange vinduer. Det er desuden en god idé at rulle gardiner eller persienner ned, når arbejdsdagen er slut, så I ikke møder ind til en sauna.
  5. Placér ikke arbejdspladserne, så medarbejderne sidder direkte op ad store, uafskærmede vindues-arealer.
  6. Luft ud med jævne mellemrum – fx hver gang, der er møde eller pause. Dog skal du være opmærksom på, om nogle af dine kolleger har pollenallergi, for så kan det være problematisk at lufte ud midt på da-gen.
  7. Husk at slukke lyset, når det ikke er nødvendigt, så det ikke afgiver unødvendig varme.
  8. Sæt computere og andre maskiner til at gå i dvale, når de ikke bliver brugt. Så afgiver de mindre varme. Sluk eventuelt maskinerne helt, hvis de ikke har energisparefunktion – eller stil dem ind i et andet rum.
  9. Hold pauser i lokaler med lavere temperatur eller udendørs i skyggen. Det samme gælder med møder og telefonopkald, hvis I har mulighed for det. Det gælder særligt gravide og kolleger med dårligt helbred.
  10. Sørg for at se langsigtet på problemerne. Sommeren kommer hvert år. Derfor er det en god idé at få noteret alle de dårlige erfaringer ned og tage dem med i Arbejdspladsvurderingen (APV) eller den årlige arbejdsmiljødrøftelse. Så har ledelsen noget konkret at arbejde videre med.
Kilde: Heidi Lisette Bille, arbejdsmiljøkonsulent i HK/Privat.