Digitalisering handler også om mennesker

12. maj 2016  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Den nye digitaliseringsstrategi mangler fokus på borgerservice og medarbejderinddragelse, lyder det fra digitaliseringens frontpersonale i HK Kommunal.

- Strategien har nogle fornuftige fokuspunkter. Men der er blinde vinkler ved digitaliseringen, og de adresseres ikke tilstrækkeligt. Sådan lyder det fra HK Kommunals næstformand, Mads Samsing, efter at regeringen, KL og Danske Regioner netop har offentliggjort den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi for 2016-2020.

Det handler ifølge Mads Samsing blandt andet om, at mange borgere i forvejen føler sig fremmedgjort.

- Er klart flertal af danskerne siger nej tak til en ansigtsløs, digital forvaltning, påpeger Mads Samsing, der henviser til en ny undersøgelse blandt 2.000 borgere, som Epinion og Rambøll har gennemført for HK.

Af undersøgelsen fremgår det, at mere end to ud af tre finder det vigtigt, at der er mennesker involveret i sagsbehandlingen i det offentlige.

Hvad går det ud på?

KL skriver om den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi: "Strategi, der løber fra 2016 til 2020, skal forme fremtidens digitale Danmark og styrke den lokale og borgernære service."

Tillid er centralt

HK Kommunals næstformand hilser det velkomment, at digitaliseringsstrategien sætter fokus på den digitale sikkerhed, men han understreger, at årsagen til de mange sikkerhedsbrister i det offentlige i mange tilfælde er, at man har haft for travlt med at gøre sagsbehandlingen i det offentlige digital.

- Hidtil har praksis været, at digitaliseringen er gået for hurtigt, og at man har vægtet effektiviseringsgevinsten højere end sikkerheden. Ude på de kommunale og regionale arbejdspladser skyldes en stor del af sikkerhedsbristerne, at der mangler folk. Der bliver nemlig afskediget medarbejdere, når der skal frigøres ressourcer for at foretage investeringer, og fordi man høster forventede gevinster på forhånd. Det dur simpelthen ikke, siger Mads Samsing.

Den digitale forvaltning kun ifølge HK Kommunals næstformand kan lykkes, hvis man rent faktisk får borgere og virksomheder til at flytte over på de digitale platforme.

- Og det sker kun, hvis danskerne har tillid til sikkerheden og kvaliteten i de digitale ydelser. I modsat fald bliver de planlagte effektiviseringsgevinster udhulet samtidig med, at vi risikerer, at vores allesammens tillid til det offentlige Danmark går fløjten, lyder det fra Mads Samsing.

HK imødegår brister

Det fremgår af strategien, at love og regler skal tilpasses den digitale tidsalder. Det, mener Mads Samsing, kan være fornuftigt nok, men advarer samtidig mod at ofre de helt grundlæggende forvaltningsretlige principper på digitaliseringens alter.

Med henblik på at imødegå nogle af de nævnte brister, har HK givet ti bud på principper for digitalisering af den offentlige forvaltning:

De handler blandt andet om,

• at man bør tage udgangspunkt i borgernes situation, behov og forudsætninger frem for i systemets.
  • at sikre, at digitaliseringen giver plads til hensynet til den enkelte borger, og at man skal holde fast i skøn, når det sikrer borgeren.
  • at borgeren altid har krav på at vide, hvilken person af kød og blod, der har ansvaret for hans eller hendes sag.
  • at gøre kvalitet og service til et centralt succeskriterium, når man digitaliserer.
  • at involvere medarbejdere og borgere, hvis idéer og udfordringer kan være en værdifuld drivkraft for innovationen i den offentlige sektor.

Find principperne fra HK her.

Du kan downloade hele digitaliseringsstrategien hos Digitaliseringsstyrelsen

Du kan også læse hvad KL, Danske Regioner, Finansministeren og Erhvervs- og Vækstministeren har at sige om strategien her

Digitalisering Politik

bliv klogere på den kommunale og regionale sektor

Følg med i vores nyheder

hk.dk/aktuelt

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK