Husk, at borgerne vil kunne tale med det offentlige

13. maj 2016  |  HK Stat  |

Ny fællesoffentlig digitaliseringsstrategi skruer ned for ambitioner om fuldautomatisk sagsbehandling. Det er klogt, mener HK Stat. Fagforeningen kalder det samtidig uhensigtsmæssigt, at SOSU-assistenter og pædagoger skal hjælpe borgerne med digital kommunikation med det offentlige. HK’ere med en forvaltningsfaglig uddannelse er bedre rustet til den opgave.

- Digitaliseringsstyrelsen har tidligere haft ambitioner om at indføre fuldautomatisk sagsbehandling i det offentlige. Eller ansigtsløs forvaltning, som vi har kaldt det i HK Stat. Det mål ser heldigvis ud til at være nedtonet i den nye strategi. Det ser ud til, at man nu går efter digitalt understøttet og ikke efter fuldautomatiseret sagsbehandling. Den prioritering er fornuftig. Borgerne vil nemlig selv vælge, hvordan de kommer i kontakt med stat og kommuner.

Det siger Peter Raben, næstformand i HK Stat, i en kommentar til offentliggørelsen af regeringens, KL’s og Danske Regioners digitaliseringsstrategi for 2016-2020. Peter Raben henviser til en omfattende undersøgelse blandt borgere i Danmark, som Epinion for nylig gennemførte for HK Stat og HK Kommunal.

- Digital selvbetjening er OK, men borgerne vil have mulighed for at få en medarbejder med styr på regler og procedurer i tale. Flere end to ud af tre synes, at det er vigtigt for dem altid at have mulighed for at komme til at tale med en medarbejder, der er godt inde i regler og procedurer, siger Peter Raben.

Læs også Vi vil have mennesker i den anden ende, når vi taler med det offentlige

Viden om det offentlige vigtigere end it-viden

Den nye digitaliseringsstrategi lægger op til, at borgerne skal lære at betjene sig selv digitalt. Men hvis en borger ikke ved, hvordan de offentlige systemer er skruet sammen, hjælper det ham eller hende ikke stort at være skrap til it, siger Peter Raben.

- For mange – og selv nok så it-kyndige mennesker – er udfordringen manglende kendskab til den offentlige forvaltning: myndigheder, sagsgange, ydelser, rettigheder og pligter. Derfor er det ofte lige så meget på dette felt, at de har brug for vejledning og hjælp, fordi det er første og måske eneste gang, de står i den konkrete situation, siger næstformanden, som kritiserer strategien for at skøjte uden om det offentliges vejledningspligt.

- Det er glædeligt, at strategien har fokus på, at de offentligt ansatte skal kunne støtte og vejlede borgerne i at bruge de digitale indgange og redskaber bedst muligt. Men det virker uigennemtænkt og uhensigtsmæssigt at sætte fx pædagoger og SOSU-assistenter til at vejlede borgerne i brugen af digitale værktøjer. Hvor meget tid har en i forvejen travl SOSU-medarbejder mon til at hjælpe ældre eller syge borgere med digital kontakt med det offentlige? spørger Peter Raben retorisk.

- Det er fint, at alle medarbejdergrupper ved noget om den digitale forvaltning, men det er hverken tilstrækkeligt eller hensigtsmæssigt at efteruddanne SOSU-medarbejdere, skolelærere og pædagoger til at vejlede borgerne. Flyt ikke forvaltningsfaglige opgaver, som bedst løses af fx HK’ere, ud til andre faggrupper, opfordrer han.

Større datasikkerhed kræver efteruddannelse

Peter Raben ser med tilfredshed på, at regeringen og de øvrige parter bag strategien vil gøre mere ud af at sikre data i de offentlige systemer mod misbrug.

- Der ligger en stor og vigtig opgave for blandt andre HK-grupperne i stat, regioner og kommuner i at sikre, at personfølsomme data ikke kommer i de forkerte hænder. Arbejdet med at øge datasikkerheden kræver skarpt fokus på medarbejdernes løbende uddannelse, siger Peter Raben.

HK Stat og HK Kommunal har formuleret 10 pejlemærker for digitalisering med borgeren i centrum. Pejlemærkerne er blevet til på baggrund af undersøgelser af både borgernes og medarbejdernes syn på digitalisering: Sådan sætter vi borgeren i centrum for digitaliseringen

Se også Finansministeriets omtale af digitaliseringsstrategien

Digitalisering Politik

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK