5 skarpe til chefgruppens næstformand

17. maj 2016  |  Chefgruppen  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Hanne Mølgaard er ny næstformand i Chefgruppens bestyrelse. Hør, hvad hun har på sin lederpolitiske spiseseddel.

Til daglig er Hanne Mølgaard administrativ leder på Sankt Annæ Gymnasium i København, hvor hun har arbejdet de sidste otte år. Til daglig står hun i spidsen for 20 medarbejdere og et budget på 120 mio. kr. Inden hun kom hertil, slog Hanne Mølgaard sine lederfolder på andre uddannelsesinstitutioner, blandt andet i 18 år på RUC, hvor hun sluttede som kontorfuldmægtig i økonomiske afdeling. Det blev også til 12 år som administrationschef på Frøbelseminariet i København.

Hvad er dine vigtigste daglige opgaver som leder?

- At være med til at skabe en attraktiv arbejdsplads for mine medarbejdere gennem et godt arbejdsmiljø med en åben dialog.

Og dine største udfordringer i dit daglige lederarbejde?

- At gennemføre de besparelser, som vi bliver pålagt år efter år. De betyder, at stadig flere opgaver skal klares inden for samme tid, og det øger arbejdspresset og stressfaktorerne. Jeg oplever også et dilemma i at prioritere min tid i en fornuftig fordeling mellem ledelse og sagsbehandling.

Hvad sætter du pris på ved at være leder?

- Midt i alle udfordringerne synes jeg faktisk også, at det er et vigtigt spørgsmål at tænke over. Jeg kan lide at arbejde med mennesker - være med til at få tingene til at flytte sig, få meninger og viljer til at bøje sig og få samarbejde til at lykkes.

Hvad ser du som de største udfordringer for offentlige HK-ledere og chefer generelt i dag?

- Helt klart at opretholde et godt serviceniveau med god kvalitet for både brugere og medarbejdere for stadig færre midler.

Ifht. Chefgruppen: Hvilke emner står øverst på din 'lederpolitiske' dagsorden?

- Jeg blev valgt ind i bestyrelsen i 2014, og det har indtil nu været en indholdsrig periode - udbytterig med både faglige drøftelser og uddannelse, og socialt har det været rigtigt godt. Det er et spændende at komme tættere på HK’s beslutningsapparat og deltage i debatter og fora, som er med til at påvirke beslutninger i kommunerne.

- Jeg vil gerne arbejde for, at kommunale ledere bliver mere synlige i debatten og på den måde fastholde og gerne udbygge, at der også i fremtiden er HK-ledere i kommunale regi.

Hanne Mølgaard har en forvaltningsfaglig afgangseksamen i økonomi, Information og service, organisation og personale, samfundsforhold og statistik. Hun har gennemført HK's tillidsmandskursus for statsansatte niveau 1-4 og samt FIU-kurser, Organisationslinjen kursus 1 og 2.

Mere fra chefgruppen

Fag & Fremtid 21 har tema om nye metoder, roller og samarbejder

06. september 2020  | HK Kommunal  | Chefgruppen  | DL

Samskabelse, coaching, rådgivning, digitale borgermøder, inddragelse og kommunikation i øjenhøjde er eksempler på de mange nye begreber, samarbejder og metoder, som dukker op i den moderne forvaltning. Fag & Fremtid 21 har fokus på de nye metoder, og det sker under temaet: ”Skab fremtiden sammen - nye rammer, roller og retninger”.

Barsk kritik af personlighedstest

06. september 2020  | HK Kommunal  | Chefgruppen

Personlighedstest ved ansættelser er det samme som at sætte folk i bås og nærmest bede dem om ikke at forandre sig. Sådan lyder det fra erhvervspsykolog Lars Lundmann, der er meget kritisk over for brugen af sådanne test.

Send os dine ønsker til OK21

24. august 2020  | Chefgruppen  | HK Kommunal

Udtagelse af kravene til OK21 er lige om hjørnet, så hvis du har input eller gode ideer, hører Chefgruppens bestyrelse gerne om dem. Coronakrisen og den økonomiske afmatning betyder dog nok, at forventningerne til OK-resultatet ikke skal sættes for højt.

Dårlig ledelse giver højere langtidssygefravær

24. august 2020  | HK Kommunal  | Chefgruppen

Et studie viser, at dårlig ledelse øger risikoen for langtidsfravær med 60 procent – og det gælder uanset køn, alder og uddannelse.

Ny bestyrelse i HK Kommunal Chefgruppen

21. august 2020  | Chefgruppen  | HK Kommunal

På bedste corona-digital vis blev den nye bestyrelse for Chefgruppen i juni valgt efter en høringsrunde via e-mail, da den traditionelle chefkonference i marts jo blev aflyst.

Se alle nyheder

Problemer med login?