Efter fyringer i Fødevarestyrelsen: - Alle er rystede

17. maj 2016  |  HK Stat  |  Dansk Laborant-Forening  |  Jakob Groth

Mange laboranter er blevet ramt i forbindelse med de 80 stillinger, Fødevarestyrelsen har sparet væk gennem fyringer, frivillige aftrædelsesordninger og ansættelsesstop. Det har skabt en særdeles utryg stemning blandt de tilbageværende, fortæller tillidsrepræsentant.

Det har været en hård måned for de ansatte i Fødevarestyrelsen. Særligt for laboranterne i Aarhus og Ringsted, der må vinke farvel til henholdsvis 15 og 12 stillinger i den store spareøvelse, der gør Fødevarestyrelsens samlede stab 80 medarbejdere mindre.

Læs også Fødevarestyrelsens spareplan kan føre til flere ulovlige stoffer i fødevarer

I Aarhus betyder det, at mere end en tredjedel af laboratoriets medarbejdere forsvinder. De massive nedskæringer har skabt en særdeles utryg stemning blandt alle, fortæller laboranternes tillidsrepræsentant Claus Lorentzen.

- Vi er rystede. Alle er rystede. Både dem, der stopper, og de tilbageværende medarbejdere. Vi kan ikke lade være med at tænke på, hvad der sker med laboratoriet, for der er klart en frygt for, at det bliver nedlagt om 1-2-3 år, siger han.

Læs også EL: Nedskæringer rammer fødevaresikkerheden

Uvished om opgave med næringsstofanalyse

Nedskæringerne er også en mental mavepuster for medarbejderne, fordi nogle opgaver – blandt andet en del af næringsstofanalyserne til den såkaldte fødevaredatabase – bliver strøget af opgavelisten. For 5 år siden overtog laboranterne i Aarhus nemlig opgaverne med at analysere næringsstoffer i foder fra Plantedirektoratet, de de ligner analyserne af fødevarer. Dengang var ræsonnementet, at Claus Lorentzen og hans kolleger kunne optimere deres arbejdsgange, da antallet af analyser steg.

Den idé bliver altså nu skrottet. En del af analyserne af næringsstoffer i fødevarer bliver i stedet overdraget til DTU, mens Fødevarestyrelsen fortsat skal undersøge foder. Men det er slet ikke sikkert, at DTU selv har mandskab til at stå for opgaven, forklarer Claus Lorentzen.

- Vi har fået at vide, at DTU med meget stor sandsynlighed sender opgaven i udbud, og så kan det endda ende med, at vi selv vinder opgaven og forsat skal stå for analyserne. Men det hele er stadig ekstremt uvist, og det er slet ikke til at sige, hvordan analyserne kommer til at se ud i fremtiden, for der er mange forskellige måder at lave analyser på, siger Claus Lorentzen.

Laboratoriet i Aarhus fortsætter med sine nuværende opgaver indtil årsskiftet, hvorefter opgaver enten bliver overdraget til andre eller helt bliver droppet.

Opsigelse HK-medlemmer