Har du en fremtidig leder blandt dine medarbejdere?

17. maj 2016  |  Chefgruppen  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Det er nu vi skal spotte og udvikle fremtidens offentlige ledere. Derfor udbyder FTF og OAO et førlederforløb på diplomniveau, som er åbent for tilmelding indtil 1. november. Så har du en medarbejder med lederpotentiale, skal du rykke nu.

- Øvebaner og faglig udvikling støttede mig i at gå ledervejen.

Sådan siger Simon Eljkær Mæng, jobcenterchef i Silkeborg Kommune. Han er 32 år gammel og fik sit første afdelingslederjob blot fem år efter, at han var færdig som elev i kommunen. Og det takker han i høj grad sine daværende chefer for.

- De chefer, jeg har haft på vejen, har været helt afgørende for, at jeg er lykkedes med min karriereudvikling. De har gjort to ting: Stillet de nødvendige øvebaner op for mig, så jeg er blevet tilpas udfordret. Og arbejdet med at kvalificere mig personligt og fagligt med den nødvendige uddannelse og sparring, siger Simon Elkjær Mæng, der også blev sendt på førlederkursus.

Lederne skal findes nu

Og netop fordi der er et generationsskifte på vej i ledelsen af den offentlige sektor, skal fremtidens offentlige ledere spottes og køres i stilling allerede, hvis vi også i fremtiden vil have dygtige ledere inden for administration, sagsbehandling, socialfaglige tilbud og alle de andre fagområder, FTF og OAO favner. Det kræver forberedelse og systematik i talentudviklingen.

Derfor har vi brug for, at du som chef eller leder er med til at løfte ansvaret og opgaven med at finde, opmuntre og støtte ledertalenterne i din organisation i at blive dygtige ledere. Førlederforløbet ”På vej mod ledelse” er et skridt på vejen i denne proces. Det udbydes af OAO og FTF og gennemføres af VIA University College.

Førlederforløb på diplomniveau

Forløbet består af seks undervisningsdage med fokus på ledelse og lederidentitet, kommunikation og organisationsforståelse. Deltagerne introduceres til nogle af ledelsesfagets vigtigste teorier, redskaber og praktiske ledelsesopgaver.

Undervisningen afsluttes med en eksamen, som giver 5 ECTS på diplomniveau.

Hver enkelt deltager får desuden tilknyttet en mentor undervejs for at komme tættere på ledelse i praksis, og forløbet afsluttes med en coachsamtale, som kan afklare personlige overvejelser om et fremtidigt lederjob. OAO og FTF etablerer og driver mentorkorpset.

Download en informationsfolder om førlederforløbet, som du kan printe ud og give til dine medarbejdere her.

Vil du høre mere om jobcenterchef Simon Elkjær Mængs vej til ledelse, kan du se en video, HK Kommunals Chefgruppe har fået lavet lige her. Du kan også læse interviewet med ham til næste nummer af Offentlig Ledelse her.

Om På vej mod ledelse

Hvornår: Studiestart: 7. februar 2017. Afsluttende eksamen: 18. maj 2017.

Hvor: VIA University College, Chr. M. Østergaards Vej 4, 8700 Horsens

Pris: Kr. 13.500.

Tilmelding: OBS! Senest 1. november 2016. Send en mail til konsulent Dorthe Storm Meier i OAO på dsm@oao.dk

Karriere ledere Ledelse Uddannelse Udvikling

Mere fra chefgruppen

Fag & Fremtid 21 har tema om nye metoder, roller og samarbejder

06. september 2020  | HK Kommunal  | Chefgruppen  | DL

Samskabelse, coaching, rådgivning, digitale borgermøder, inddragelse og kommunikation i øjenhøjde er eksempler på de mange nye begreber, samarbejder og metoder, som dukker op i den moderne forvaltning. Fag & Fremtid 21 har fokus på de nye metoder, og det sker under temaet: ”Skab fremtiden sammen - nye rammer, roller og retninger”.

Barsk kritik af personlighedstest

06. september 2020  | HK Kommunal  | Chefgruppen

Personlighedstest ved ansættelser er det samme som at sætte folk i bås og nærmest bede dem om ikke at forandre sig. Sådan lyder det fra erhvervspsykolog Lars Lundmann, der er meget kritisk over for brugen af sådanne test.

Send os dine ønsker til OK21

24. august 2020  | Chefgruppen  | HK Kommunal

Udtagelse af kravene til OK21 er lige om hjørnet, så hvis du har input eller gode ideer, hører Chefgruppens bestyrelse gerne om dem. Coronakrisen og den økonomiske afmatning betyder dog nok, at forventningerne til OK-resultatet ikke skal sættes for højt.

Dårlig ledelse giver højere langtidssygefravær

24. august 2020  | HK Kommunal  | Chefgruppen

Et studie viser, at dårlig ledelse øger risikoen for langtidsfravær med 60 procent – og det gælder uanset køn, alder og uddannelse.

Ny bestyrelse i HK Kommunal Chefgruppen

21. august 2020  | Chefgruppen  | HK Kommunal

På bedste corona-digital vis blev den nye bestyrelse for Chefgruppen i juni valgt efter en høringsrunde via e-mail, da den traditionelle chefkonference i marts jo blev aflyst.

Se alle nyheder

Problemer med login?