Portræt af ny formand: Skosælgeren fra Bredebro

17. maj 2016  |  Chefgruppen  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Karin Termannsen er nyudnævnt formand for Chefgruppens bestyrelse. Hendes mærkesager er et godt arbejdsmiljø for både ledere og medarbejdere og at fastholde HK-chefer på ledelsesgangen.

Karin Termannsen har solgt både sko, mobiltelefoner og møbler, inden hun blev offentlig ansat – i første omgang som journalleder i Nordjyllands Amt for snart 20 år siden.

- Jeg er oprindeligt uddannet hos Ecco Sko i Bredebro og har siden arbejdet som både produktionsplanlægningsassistent og marketingkoordinator på en mobiltelefonfabrik og som salgsleder hos Trip Trap Furniture, inden jeg kom til det daværende Nordjyllands Amt, fortæller Karin Termannsen, der i april blev udnævnt til formand for Chefgruppens bestyrelse.

Prøver at fordele tid og opmærksomhed

53-årige Karin Termannsen er kontorchef for Intern Administration og Service i Region Nordjyllands hovedkvarter i Aalborg, hvor hun til daglig står i spidsen for driften af en kantine, for rengøringen og pedelgruppen, har ansvaret for elektronisk sags- og dokumenthåndtering, it-sikkerhed samt en række service- og støttefunktioner, blandt andet reception og økonomistyring.

- Jeg er leder for 45 medarbejdere og bruger meget af min tid på koordinering, styring, personaleledelse og facilitering. Det kræver både tid og fokus at få balanceret og prioriteret min opmærksomhed mellem de forskellige opgaver og få fordelt tid og opmærksomhed retfærdigt mellem de ansatte, siger Karin Termannsen, der også fremhæver presset på ressourcerne som en udfordring i lederjobbet.

- Der er konstant fokus på at løse opgaverne bedre, skære opgaver fra og udnytte de teknologiske muligheder til at lette arbejdet.

Vi skal fastholde vores lederevner

Som nyudnævnt formand for Chefgruppens bestyrelsen står ’det gode arbejdsmiljø’ for både medarbejdere og ledere højt på Karin Termannsens lederpolitiske dagsorden.

- Vi skal arbejde videre med ideen om at få et trio-samarbejde op at stå mellem leder, arbejdsmiljørepræsentanter og TR. Jeg er også optaget af, at vi får skabt gode vilkår for kompetenceudvikling for både medarbejdere og ledere – med krav om kompetenceudviklingsplaner, så længe vi er på arbejdsmarkedet, siger Karin Termannsen og tilføjer:

- At arbejde i en stor offentlig organisation stiller krav om mange forskellige kompetencer, og jeg vil i den sammenhæng arbejde for, at vi fastholder mangfoldigheden på offentlige arbejdspladser ved fortsat at ansætte ledere på alle niveauer med en kontoradministrativ baggrund.

Her indfanger Karin Termannsen samtidig en anden kæphest i lederpolitikken.

- Det er en stor store udfordring for os HK-ledere og -chefer at blive overhalet af djøf-ledere. Der ansættes stadig færre ledere med kontoradministrativ baggrund – måske fordi vi ofte ”undersælger” os selv. Vi skal fremstå lige så sikre på vore kompetencer og lederevner som vores djøf-kollegaer. Og vi skal huske på, at vi i fællesskab med dem kan skabe den dynamik og mangfoldighed, der er brug for i offentlige virksomheder - også på ledelsesgangene.

Privat er Karin Termannsen gift med Michael, som hun har to døtre sammen med.

Karriere ledere Ledelse Udvikling

Mere fra chefgruppen

Fag & Fremtid 21 har tema om nye metoder, roller og samarbejder

06. september 2020  | HK Kommunal  | Chefgruppen  | DL

Samskabelse, coaching, rådgivning, digitale borgermøder, inddragelse og kommunikation i øjenhøjde er eksempler på de mange nye begreber, samarbejder og metoder, som dukker op i den moderne forvaltning. Fag & Fremtid 21 har fokus på de nye metoder, og det sker under temaet: ”Skab fremtiden sammen - nye rammer, roller og retninger”.

Barsk kritik af personlighedstest

06. september 2020  | HK Kommunal  | Chefgruppen

Personlighedstest ved ansættelser er det samme som at sætte folk i bås og nærmest bede dem om ikke at forandre sig. Sådan lyder det fra erhvervspsykolog Lars Lundmann, der er meget kritisk over for brugen af sådanne test.

Send os dine ønsker til OK21

24. august 2020  | Chefgruppen  | HK Kommunal

Udtagelse af kravene til OK21 er lige om hjørnet, så hvis du har input eller gode ideer, hører Chefgruppens bestyrelse gerne om dem. Coronakrisen og den økonomiske afmatning betyder dog nok, at forventningerne til OK-resultatet ikke skal sættes for højt.

Dårlig ledelse giver højere langtidssygefravær

24. august 2020  | HK Kommunal  | Chefgruppen

Et studie viser, at dårlig ledelse øger risikoen for langtidsfravær med 60 procent – og det gælder uanset køn, alder og uddannelse.

Ny bestyrelse i HK Kommunal Chefgruppen

21. august 2020  | Chefgruppen  | HK Kommunal

På bedste corona-digital vis blev den nye bestyrelse for Chefgruppen i juni valgt efter en høringsrunde via e-mail, da den traditionelle chefkonference i marts jo blev aflyst.

Se alle nyheder

Problemer med login?