Offentlig Ledelse på Folkemødet: Kan vi styre os selv?

17. maj 2016  |  Chefgruppen  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Styring og den højere mening med arbejdet i den offentlige sektor er på dagsordenen, når dit ledelsesfagblad Offentlig Ledelse inviterer til debat på Folkemødet på Bornholm.

God velfærd kan ikke sættes på formel. Magien opstår i samarbejdet med hver enkelt borger. Derfor må vi som ledere og medarbejdere have større frihed til at tænke og handle selv i hverdagen. Men er vi klar til det ansvar og pres, der følger med friheden? Og hvad skal vi styre efter, hvis det ikke er regler, rutiner og regneark?

Sådan lyder oplægget til debat, når magasinet Offentlig Ledelse inviterer inden for i HK’s telt på Folkemødet på Bornholm til sommer. Baggrunden er blandt andet den aktuelle debat om mål- og rammestyring i den offentlige sektor og diskussionen af, om New Public Management er død.

Paneldebat med kant

Debatten ledes af journalist Ola Jørgensen fra Klartekst, som vil provokere og facilitere de tre paneldeltagere: Kommunaldirektør Lisbeth Binderup, Skanderborg Kommune, konsulent Carsten Hornstrup, Joint Action og konsulent Charlotte Larsen, Mondays.

Lisbeth Binderup har markeret sig i samskabelsesdebatten med sit bud på Kommune 3.0. Carsten Hornstup beskæftiger sig blandt andet med relationel koordinering i ledelse, og Charlotte Larsen har for nylig været medforfatter på bogen ”Lær af de gyldne øjeblikke – en håndbog i ledelse med mening”.

Til at kvalificere debatten vil også være formændene for ledersektionerne fra hhv. Dansk Socialrådgiverforening Anders Fløjborg, fra afdelingsleder i Børn & Unge, Vordingborg Kommune, fra HK Kommunal Karin Termannsen, kontorchef i Region Nordjylland, og fra Socialpædagogerne Helle Riis, viceforstander i Autismecenter Storstrøm. De tre organisationer udgiver i fællesskab magasinet Offentlig Ledelse.

Workshoppen finder sted fredag den 17. juni kl. 16-17 i HK’s telt.

Indtil da: Besøg Offentlig Ledelse på offentligledelse.dk

Ledelse

Mere fra chefgruppen

Fag & Fremtid 21 har tema om nye metoder, roller og samarbejder

06. september 2020  | HK Kommunal  | Chefgruppen  | DL

Samskabelse, coaching, rådgivning, digitale borgermøder, inddragelse og kommunikation i øjenhøjde er eksempler på de mange nye begreber, samarbejder og metoder, som dukker op i den moderne forvaltning. Fag & Fremtid 21 har fokus på de nye metoder, og det sker under temaet: ”Skab fremtiden sammen - nye rammer, roller og retninger”.

Barsk kritik af personlighedstest

06. september 2020  | HK Kommunal  | Chefgruppen

Personlighedstest ved ansættelser er det samme som at sætte folk i bås og nærmest bede dem om ikke at forandre sig. Sådan lyder det fra erhvervspsykolog Lars Lundmann, der er meget kritisk over for brugen af sådanne test.

Send os dine ønsker til OK21

24. august 2020  | Chefgruppen  | HK Kommunal

Udtagelse af kravene til OK21 er lige om hjørnet, så hvis du har input eller gode ideer, hører Chefgruppens bestyrelse gerne om dem. Coronakrisen og den økonomiske afmatning betyder dog nok, at forventningerne til OK-resultatet ikke skal sættes for højt.

Dårlig ledelse giver højere langtidssygefravær

24. august 2020  | HK Kommunal  | Chefgruppen

Et studie viser, at dårlig ledelse øger risikoen for langtidsfravær med 60 procent – og det gælder uanset køn, alder og uddannelse.

Ny bestyrelse i HK Kommunal Chefgruppen

21. august 2020  | Chefgruppen  | HK Kommunal

På bedste corona-digital vis blev den nye bestyrelse for Chefgruppen i juni valgt efter en høringsrunde via e-mail, da den traditionelle chefkonference i marts jo blev aflyst.

Se alle nyheder

Problemer med login?