Vælg et netværk, og gør noget godt for din karriere

17. maj 2016

HK’s faglige netværk giver unikke muligheder for medlemmerne. Cecillie, Amanda og Daniel er alle med i et af dem, og de håber, at det vil styrke deres faglighed og karriere

Den ene væg blomstrer bogstaveligt talt i forhallen. Væggen er dækket til med grønt løv, og velkomstdisken har et indbygget fiskeakvarie med et dusin farvestrålende fisk. De mange mødelokaler på kontorhotellet SOHO i København har tegninger på væggene og temaer lige fra Hakkebakkeskoven til rumrejse til månen. Det er ungt, smart og målbevidst. Lidt ligesom Karrierenetværket for service- og markedsøkonomistuderende, som skal mødes her til et oplæg om personlig udvikling. De vil fremad, og dertil er netværk essentielt.

Man kunne ellers forveksle de syv unge kvinder fra cph Business for en helt almindelig vennegruppe, når de mødes i den hippe Kødbyen.  De taler lidt om Amandas nye page og om en andens nye praktikplads, men samtalen falder gradvist over på karriere. Det er derfor, de er med i Karrierenetværket.

"Jeg har lært, at du altid skal være på, når det gælder om at netværke. Jeg var på ferie med min kæreste, hvor vi kom ind til et modeshow. Her begyndte jeg at tale med folk og gav dem min mail. Det ville jeg aldrig have gjort, før jeg begyndte her. Senere fik jeg tilmed et jobtilbud fra én af dem, jeg havde talt med, siger Amanda Fellov.

Og dét er noget af det, de unge har fået ud af HK’s Karrierenetværk. Tidligere har de været til oplæg omkring, hvordan man skal håndtere jobsamtalen, lede det gode møde og dyrke sit netværk. Medlemmerne af netværket står selv for at finde oplægsholdere gennem deres egne kontakter. Til at holde dagens oplæg om personlig udvikling, komfortzone og selvtillid har et af medlemmerne inviteret Benny Berthelsen fra konsulentfirmaet Horisont og Dansk Hockey Forbund.

Værktøjer til fremtiden

På dagens møde vender deltagerne også oplevelser og dilemmaer, de er stødt på siden sidst. Cecillie Vick Nielsen åbner med sit dilemma. En veninde stod uden job, hvorefter Cecillie Vick Nielsen skaffede hende en samtale gennem sit netværk. Veninden kom dog aldrig til samtalen. Cecillie Vick Nielsen er derfor i tvivl om, hvornår man skal åbne op for sine kontakter, og om det er okay at stille krav, når man åbner op for sit netværk. Gruppen vender spørgsmålet og taler om, hvor vigtigt det er, at man også passer på sit netværk og ikke åbner det for enhver. Det er fx okay at stille kravet, at veninden lover, hun kommer til samtalen.

"På uddannelsen på cph Business får vi at vide, at vi skal huske at netværke. Men her lærer vi, hvordan vi rent faktisk gør det. Jeg har fået flere værktøjer til at styrke mit netværk, og hvordan jeg kan bruge det", siger Cecillie Vick Nielsen.

Det samme lægger Daniel Sussemiehl vægt på, når han fortæller om, hvorfor han blev en del af gruppen. Han gjorde det for sin karriere, og han vil klart anbefale andre at gøre det samme.

"Du skal melde dig ind, hvis du gerne vil gøre noget godt for dig selv, dit eget netværk og for din faglig- hed. I bund og grund skal du gøre det, hvis du gerne vil styrke din chance for at få et godt job", siger Daniel Sussemiehl, som desværre missede denne aftens net- værksmøde.

Netværkskonsulent hos HK/Privat Pernille Beck Poulsen tilføjer:

"Et stærkt netværk kan både inspirere dig og hjælpe dig med konkrete arbejdsopgaver. At kunne netværke er i stigende grad blevet en realkompetence, som virksomheder efterspørger", siger Pernille Beck Poulsen.

Social og faglig gevinst

Imens flere af deltagerne fortæller, at det var den faglige gevinst, der fik dem til at melde sig ind i gruppen, er det tydeligt at mærke, at der også er en masse socialt at hente. Og når det kommer til netværk, hænger disse to ting tæt sammen. Det er en del af målsætningen, fortæller faglig konsulent i HK/Privat Maria Fauerby, som er facilitator for netværket.

"En stor del i at opbygge et netværk ligger desuden i de uformelle sociale rammer, og det er naturligvis også en del af vores møder", fortæller Maria Faurby og fort- sætter:

"Karrierenetværket skal skabe en ekstraværdi i for- hold til medlemmernes studie. De har blandt andet fået karriererådgivning, oplæg og faglig indsigt, de ellers ikke ville have fået gennem deres uddannelse"