HK Privat Sydjylland rykker ud med postkort og store ører

23. maj 2016  |  Sydjylland  |  HK Privat  |

HK Privat Sydjylland besøger en række sydjyske arbejdspladser for at blive klogere på medlemmernes ønsker til overenskomst-forhandlingerne i foråret 2017.

Henny Fiskbæk med OK17-postkort

Henny Fiskbæk, formand for HK Privat Sydjylland, med det postkort, som hun og andre HK-repræsentanter deler ud på arbejdspladser i de kommende uger. På postkortene kan medlemmerne skrive deres ønsker til de kommende overenskomstforhandlinger.

Hvad kan gøre dit arbejdsliv bedre? Og hvad vil du bestemt IKKE undvære på din arbejdsplads og i din nuværende overenskomst?

Medlemmernes input og holdninger er meget vigtige, når HK Privat til næste år igen skal forhandle overenskomst.
Derfor kommer HK Privat Sydjylland på besøg på en lang række arbejdspladser i ugerne 23 og 24.

Og repræsentanterne for HK Privat Sydjylland tager de store ører på, for der skal først og fremmest lyttes til de enkelte medlemmers meninger om, hvilke udfordringer og ønsker de har.

Derfor er postkortene vigtige

- Det er første gang, vi spørger medlemmerne direkte om, hvad der er vigtigt for dem på deres arbejdsplads. Tidligere gav tillidsrepræsentanterne os viden om, hvilke krav, der skulle rejses til forhandlingerne. Men denne gang har vi valgt en anden fremgangsmåde, der kan gøre overenskomsten mere nærværende for det enkelte medlem, fortæller formand for HK Privat Sydjylland, Henny Fiskbæk.

HK Privat Sydjylland besøger godt 80 arbejdspladser i uge 23-24.
Med sig har de blandt andet et postkort, som det enkelte medlem kan udfylde med ønsker til OK17.

- Postkortene skal give os viden og input, så overenskomsten kan afspejle den virkelighed og de behov, der er på arbejdspladserne. Men der er også en anden grund til, at det er enormt vigtigt for os, at rigtig mange medlemmer udfylder postkortene. Og det handler om vores gennemslagskraft over for arbejdsgiverne, siger Henny Fiskbæk.

- Med rigtig mange postkort med medlemmernes ønsker står vi stærkt. Jeg gad nok møde den arbejdsgiverorganisation, der ikke vil overveje en ekstra gang, inden de står stejlt på, at et højt prioriteret ønske fra f.eks. 70 eller 80 procent af vore medlemmer ikke skal imødekommes. Allerede ved overenskomstforhandlingerne i 2014 gav det genlyd, at over 50 procent af vore medlemmer afgav deres stemmer ved urafstemningen. Det var et historisk højt resultat, der blev bemærket, ikke kun i fagbevægelsen, men i allerhøjeste grad også blandt arbejdsgiverne. Det betød, at hvis HK ikke havde anbefalet et ja, kunne vi rent faktisk have været tungen på vægtskålen og forkastet overenskomstforslaget, uddyber hun.

Udfyld postkortet elektronisk

HK Privat Sydjylland har især planlagt besøg på mange af de arbejdspladser, hvor medlemmerne skal stemme om de overenskomster, der skal fornyes i 2017.

- Vi vil selvfølgelig gerne møde så mange medlemmer som muligt. Men vi har også brug for at høre fra medlemmer på de arbejdspladser, som vi ikke aflægger besøg. De er også meget velkomne til at kontakte os og bede os kigge forbi til en snak, eller de kan udfylde postkortet elektronisk. Alle ønsker til overenskomsten er lige meget værd, siger Henny Fiskbæk.

Her kan du finde og udfylde det elektroniske postkort.

Medbestemmelse OK2017

Vil du vide mere om HK Privat Sydjylland?

Klik og læs